Wandelen langs de Grecht

Een groene wandeling in de Randstad

Home > Wandelen langs de Grecht

Wandelen langs de Grecht - Een groene wandeling in de Randstad

Het voorjaar hangt in de lucht, het weer is onovertroffen mooi. Heerlijk weer om te wandelen met 100% zongarantie. Wij wandelen één van de groenste wandelingen van het Groene Hart. Vanuit Kamerik volgen we de Grecht tot Woerdense Verlaat en via de Houtkade en Kanis wandelen we terug naar Kamerik.

5 maart 2019 • Utrecht

We kiezen voor een 17 km. lange wandeling uit de Gids: De groenste wandelingen in de Randstad (€). De route start volgens de routebeschrijving in Woerdense Verlaat. Wij beginnen in Kamerik, simpelweg omdat het dichterbij huis is. We parkeren de auto in het dorp op slechts 100 meter van de route.

!! Let op:
De route is tijdens het broedseizoen gesloten tussen 1 maart tot 15 juni.

Vanuit het pittoreske Kamerik wandelen we over de Mijzijde langs de Kamerikse Wetering. In de verte ligt Woerden. Net buiten het dorp gaan we rechtsaf, over de oprijlaan richting de Boerinn. Dit is een prima plek voor een bakkie. Voor ons wat vroeg op de route, we hebben slechts anderhalve kilometer gewandeld. Door de klompengolf-weilanden van de Boerinn wandelen we richting de Grecht.

Vanuit het weiland wandelen we de -dijk- op langs de Grecht

Wandelen langs de Grecht

De Grecht is een in de 14e eeuw gegraven kanaal. Het kanaal verbindt de Oude Rijn bij Woerden met de Kromme Mijdrecht bij het dorp Woerdense Verlaat. De Grecht ligt aanzienlijk hoger dan de weilanden er omheen en we wandelen over het jaagpad langs het water.

Heerlijk wandelen langs de Grecht

We zijn niet de enige wandelaars op deze vroege zondagmorgen. Niet zo gek natuurlijk met dit lekkere wandelweer. Al snel hebben we het warm en kunnen we met-zonder-jas wandelen. Heerlijk en dat in februari. We genieten met volle teugen. John merkt op dat hij niet wist dat dit bestond. Keer op keer verbazen we ons over de mooie plekken in ons eigen land.

Het graspad langs de Grecht is alleen bereikbaar voor wandelaars. We hebben geen last van fietsers en gemotoriseerd verkeer. Wat een aangename rust. We kijken kilometers ver, overal om ons heen is water en weiland. Het enige dat we horen is het ruisen van het riet en de vele vogels en eenden.

Weidse blik op polder Kamerik Mijzijde. In de verte ligt Kanis
Eén van de vele overstapjes langs de Grecht

Het wandelpadmaakt deel van van de naastgelegen weilanden. Om van het ene weiland in het andere te komen moeten we meerdere keren een overstapje over. Voor John een makkie maar voor mij echt wel een 'dingetje'. Mijn souplesse laat me regelmatig in de steek en enige elegantie is ver te zoeken.

Boot in de Grecht

Met het pontje over de Grecht

We naderen het dorpje Woerdense Verlaat. Kort voor het dorp moeten we met een trekpontje de Grecht oversteken om de route aan de overkant te vervolgen. Uiteraard ligt het pontje aan de andere kant als wij aan komen wandelen. Draaiend aan het wiel sjorren we om de beurt het pontje onze kant op, ondertussen gadegeslagen door 2 fietsers die ook naar de overkant willen. Eenmaal op het pontje blijven de fietsers bij hun fietsen, niet van plan om ons te helpen om het pontje aan de overkant te krijgen. Zijn zij nou zo asociaal of zijn wij te sociaal . . . ??

Hard werken, even het pontje onze kant op trekken . . .

Aan de overkant wandelen we verder richting Woerdense Verlaat. Dit stuk van de route kan ons niet bekoren. Wat een vervelend stuk langs de Provinciale weg.

Supersaai stuk langs de provincialeweg richting Woerdense Verlaat

Maar vooruit, ook aan de saaiste stukken komt een eind. In Woerdense Verlaat passeren we de Grecht bij het sluisje. Op een bankje langs het water pauzeren we en eten we op ons gemak een broodje. Zittend in het zonnetje merk je toch wel dat het nog maar februari is. We stappen snel verder, we hebben nog zo'n 7 kilometer voor de boeg.

Wij wandelen een route uit de wandelgids -De groenste wandelingen in de Randstad-.

We wandelen terug langs de Grecht over het fietspad dat we (uiteraard) moeten delen met fietsers. We passeren gemaal Houtkade en op het dak van het gemaal heb je geweldig uitzicht over de Polder Mijzijde. We zien in de verte de kerktoren van Kanis waar we straks langs wandelen. We zien ook het pontje waar we eerder mee de Grecht over voeren.

Uitzicht op de Polder Mijdijde vanaf het gemaal Houtkade

We wandelen rustig verder en komen weer bij het pontje. We laten het pontje en de Grecht achter ons en gaan linksaf de Houtkade op. Dit wandel- en fietspad brengt ons aan de Mijzijde, een buurtschap tussen Kamerik en Wilnis. Langs de Kamerikse wetering wandelen we via Kanis terug naar Kamerik.

Op en top Hollands polderlandschap

Wandelen door een Op en Top Hollands polderlandschap

Eenmaal terug in Kamerik staan er 17 wandelkilometers op de teller. We vinden het een mooie route door een fraai polderlandschap. 100% genieten van de rust en de weidsheid in het Groene Hart.

Weiland en Water zijn overal.

Onze tip: route inkorten

Als je start in Kamerik kun je de lus naar Woerdenste Verlaat overslaan. Je ontwijkt dan het saaie stuk langs de provinciale weg (Milandweg). In dat geval laat je het pontje letterlijk en figuurlijk links liggen en vervolgt de route rechtsaf over de Houtkade. De route is dan bijna 5 kilometer korter.

ALLES OP EEN RIJTJE

17 km
Kenmerken
Start- & eindpunt
Kamerik tegenover de kerk (gratis parkeren)
Horeca
De Herberg en de Boerinn in Kamerik (niet getest)
Media
Uit de wandelgids
Wandelgids De groenste wandelingen in de Randstad
12 verfrissende tochten door het Groene Hart.

Meer wandelplezier

-Trage Tochten-

5 Reacties

Pieter   -  05-04-2019 @ 22:53:38  -

Zo kan een advertorial toch erg leuk zijn! Wij willen ook meer randstad wandelingen zichtbaar maken. Wandelen is toch vaak mogelijk en genoeg te zien.

Mirjam & John  -  08-04-2019 @ 09:28:07  -

Beste Pieter, Nederland is zo mooi om te wandelen. Wij wandelen graag routes uit wandelgidsen, Trage Tochten en/of Groene Wissels. Altijd leuke routes en we komen elke keer weer op plekken waar je met de auto of op de fiets niet kunt komen. Wandelschoenen aan en gaan !!

Raul V.  -  22-04-2024 @ 12:23:42  -

Ik was er onlangs maar bleek de route deels gesloten vanwege broedseizoen. Helaas stond dat bij mijn entree plek niet aangegeven. Bleek pas na 1 k. Omdat er geen vogel was te zien (3e wk April) had ik wel door willen lopen maar had klimwerk voor gevorderden vereist.
Bij begin ook verder niets mbt de route. Wat ik niet ze erg vind want ik ervaar (een overdaad aan) bewegwijzering (en zelfs paaltjes en overig rode/witte verf werk) storend bij de natuurbeleving en sinds de gps is het ook overbodig terwijl de diehards uiteraard kaart en kompas bij zich hebben. Mijn entree was wel ongebruikelijk t.w. het beschreven pontje.
Helaas heb ik de sluitingsperiode niet onthouden.

Raul V.  -  22-04-2024 @ 12:25:56  -

Gevonden: Niet toegankelijk van 1 maart tot 15 juni.

Mirjam  -  22-04-2024 @ 19:19:03  -

Beste Raul, dank je wel voor de info. Goed om te weten dat een deel van de route tijdens het broedseizoen is gesloten. Toen wij deze route liepen, hebben we er niks van gemerkt (februari 2019). Ik heb het ook als extra info in het blog vermeld.

Jawel, ik geef toestemming mijn gegevens te verwerken conform de privacyverklaring.

Albelli

(€) - Dit blog bevat affiliatelinks. Als jij iets koopt via een affiliatelink, krijgen wij een kleine commissie. Dit kost jou niks extra's.