Houten, van groeikern tot vinex wandeling

Home > Houten, van groeikern tot vinex wandeling

Houten, van groeikern tot vinex wandeling -

Ons hele weekend stond in het teken van wandelen. Zaterdag heeft John grote aankopen gedaan voor zijn wandeluitdaging naar Santiago en daarbij zijn we goed geslaagd. Ook de zondag hebben we nuttig besteed. Het was ideaal wandelweer om er-op-uit te gaan. Samen gingen we Vinexwandelen in Houten.

8 januari 2018 • Utrecht

Wij Wandelen in Houten

Dat we gaan wandelen is logisch want het is te mooi weer om niet te gaan. Wij kiezen voor de wandeling Houten, van groeikern tot vinexwandeling, één van de routes uit de wandelgids De mooiste vinexwandelingen van uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig (€).

Eerst een stukje geschiedenis

De bebouwde kom van Houten bestaat uit twee delen: Houten Noord, in de jaren 1970-1990 als groeikern gebouwd, en Houten Zuid, de Vinex-uitbreiding vanaf 1990.

We wandelen door beide gedeeltes. We beginnen bij station Houten en wandelen via het Oude Dorp naar Castellum, het centrum van Houten-Zuid. Vanaf Castellum lopen we aan de andere kant van het spoor weer terug: van Vinex naar Groeikern.

Rond 1970 was Houten echt een dorp met zo'n 4.000 inwoners. Houten werd aangewezen als groeikern en eind jaren 70 werd gestart met de bouw van Houten-Noord. Uitgangspunten voor deze nieuwbouw waren ruimte voor het spelende kind en voetgangers & fietsers eerst. In veel straten is de auto te gast. Langzaam verkeer kan binnendoor van wijk naar wijk. Met de auto kun je alleen via rondweg van de ene wijk naar de andere.

Fietsers krijgen alle ruimte in Houten, maar of dit nu ook de bedoeling is ?!?!

In de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra uit 1991, beter bekend als Vinex, werd Houten-Zuid aangewezen als Vinex locatie. Er komen zeven nieuwe wijken, een nieuw station, Houten Castellum - 2010 en een winkelcentrum bij.

Deze wandeling laat zien hoe een gewoon dorp als Houten in enkele decennia is gegroeid naar een nieuwe stad met zo'n 50.000 inwoners.

Het Oude Dorp

Vanaf het station wandelen we binnen 15 minuten het Oude Dorp binnen, te herkennen aan de kerktoren(s). In de vorige eeuw was dit het centrum van Houten. Er staan nog diverse monumentale panden rondom het Plein waardoor het dorpse karakter bewaard is gebleven.

Het Plein (voorheen De Brink) in het Oude Dorp

Het Oude Dorp ligt dicht bij de Rondweg, die we voor de eerste keer passeren, veilig via een fiets- en voetgangerstunneltje. We wandelen naar de Houtensewetering.

De Houtensewetering

Vroeger lag de Houtensewetering buiten de bebouwde kom. Je kon mijlenver kijken en het Oude Dorp zien liggen. Nu kun je alleen nog de kerktorens zien, zoveel is er veranderd en nieuw gebouwd. Langs de Houtensewetering staan aan de ene kant monumentale boerderijen. Aan de andere kant van de sloot staat de nieuwbouw. Mooi om te zien hoe oud en nieuw geleidelijk in elkaar overlopen.

Houten-Zuid - Vinex wandelen

We passeren nogmaals de Rondweg en komen nu echt in de Vinex-wijk. Een echte nieuwbouwwijk uit de 21-ste eeuw, ruim opgezet, overal groen, water en doorkijkjes. We wandelen langs vele basisscholen, groene zones, honden-uitlaatplekken en speeltuintjes, de kenmerken van de moderne nieuwbouwwijk. Er zijn veel mensen op pad en overal zien we vrolijk spelende kinderen. Niet zo gek, zij krijgen echt alle ruimte en het is allemachtig prachtig weer om buiten te zijn.

Eén van de vele doorkijkjes in Houten-Zuid

De Vijfwal

Dan wandelen we de Vijfwal op. Dit is een vijfhoekige groenstrook van bijna 5 kilometer lang. De Vijfwal ligt ongeveer anderhalve meter hoger dan de straat en is gemiddeld 35 meter breed. Het is de verbindende groenstrook tussen de wijken van Houten-Zuid. We zullen de Vijfwal nog vaker tegenkomen.

Wandelen over de Vijfwal - terugblik
Blik op de wijk vanaf de Vijfwal
De Vijfwal in Houten

Op de Vijfwal is een sportparcours aangelegd. Er staan instructiebordjes om zelf leuke gymnastiekoefeningen te doen. Wij houden het bij wandelen.

Kasteel Schonauwen

We verlaten de Vijfwal bij Kasteel Schonauwen. Vroeger was dit een heerlijkheid met de bijbehorende ridderhofstad kasteel Schonauwen. Alleen de ronde hoektoren is overgebleven en staat gewoon in een woonwijk met de toepasselijke naam Schonauwen. Oud en nieuw gaan ook hier prima samen.

De overgebleven hoektoren van Kasteel Schonauwen staat een beetje scheef

Houten Castellum

Dan komen we bij Houten Castellum. Castellum is de laatste wijk van Houten Zuid en er wordt volop gewerkt. De wijk moet de sfeer krijgen van een mediterraan vestingstadje met aan alle kanten toegangspoorten. Het voelt benauwd en smal. Een beetje saai zelfs, zonder groen en met veel baksteen. Het is zondag, de meeste winkels zijn gesloten en helaas is de aanwezige horeca ook nog niet open.

Oosterlaakplas en Rietplas

We wandelen snel verder, gaan onder het spoor door en verlaten Castellum aan de andere kant. Langs een stukje van de Vijfwal komen we bij de Oosterlaakplas, gevolgd door de kleurrijke Rietplas.

Over de boardwalk in bij de Rietplas

Over de houten boardwalk wandelen we langs de opvallend felgekleurde houten huizen aan de Rietplas. Deze huizen zijn gebouwd boven het water en geschilderd in verschillende primaire kleuren. Het ziet er gezellig uit.

De oude Beusichemseweg

We volgen wederom een stukje van de Vijfwal en de oude Beusichemseweg. Ooit liep de Beusichemseweg vanaf het Oude Dorp, via 't Goy tot aan Beusichem. De weg is nu een fietsstraat, de auto is er te gast. Grote delen van de voormalige weg heten nu anders: Hofspoor, Smalspoor, Staatsspoor, Beusichemsetuin, Bloesemtuin en uiteindelijk weer Beusichemseweg.

Oud en Nieuw naast elkaar aan de oude Beusichemseweg, gezien vanaf de Vijfwal

Mooi om te zien hoe deze oude weg helemaal is ingepast in het nieuwe van de Vinexwijk. Enige wat nog herinnert uit de tijd van weleer zijn de oude, vaak monumentale boerderijen die tussen de nieuwbouwhuizen staan.

Het Oude Station

Aan het einde van de oude Beusichemseweg passeren we het spoor over de Vijfwalbrug. Al wandelend langs het spoor komen we bij het oude stationsgebouw, sinds 1935 niet meer in gebruik. In 2007 werd het gebouw 150 meter verplaatst om ruimte te maken voor verdubbeling van het spoor. Het fraaie monument doet nu dienst als vergader- en ontmoetingscentrum. Helaas is de tearoom, die ook in Het Oude Station zit, gesloten.

Het oude station van Houten heeft nog steeds een mooi plekje langs het spoor

Groeikern Houten-Noord

We wandelen nogmaals onder het spoor door en komen terug in de groeikern Houten-Noord. Via de Odijkseweg wandelen we richting de Kooikersplas. Het is er druk, er wordt veel gewandeld vandaag en er zijn enkele vissers actief.

H I E R zijn wij

Via het Geerpad en het Kooikerspad is het nog een klein stukje en dan zijn we terug bij het station.

H I E R zit John
H I E R ben ik
H I E R zijn wij !!

Verrassend Houten

Wij vonden het wandelen door de groeikern en vinex-wijk van Houten leuker dan gedacht en zeker niet saai. Het meest opvallende vond ik dat de oude dingen helemaal zijn ingepast in het Houten van nu.

Houten is echt een fiets- en ook wandelgemeente. Het langzame verkeer krijgt alle ruimte en dat merk je overal tijdens het wandelen. Heerlijk relaxed. We hebben maar een paar keer de weg hoeven over te steken, waarbij we echt moesten uitkijken voor auto's. De rondweg lijkt mijlenver weg te zijn maar is altijd dichtbij. Het autoverkeer is nergens hinderlijk, veelal zijn auto's slechts te gast in de straten. Grote stukken van de wandelroute zijn verboden voor auto's of autoluw. Ondanks de waarschuwing vooraf, viel het met de fietsers erg mee.

Een leuke wandeling voor een zonnige zondagmiddag

Het was een heerlijke wandeling voor een gezellige zondagmiddag en voor John een leuke gelegenheid om zijn aankopen van zaterdag te testen. Vooruitlopend op zijn verjaardag, 14 feb, heeft hij van mij een rugzak cadeau gekregen. Verder kocht hij o.a. een thermoshirt met lange mouwen, een sneldrogende handdoek, een hoed en nieuwe schoenen.

Bepakt en bezakt over de Vijfwalbrug

Het is al het 4-de paar dezelfde Hanwag schoenen dat John koopt. Onnodig om te vragen of hij het fijne schoenen vind.

John heeft zo'n 5 kilo aan gewicht in zijn rugzak gestopt. Het was heerlijk zonnig weer en dus kon hij zijn nieuwe hoed op tegen de zon. Het voordeel van een hoed t.o.v. een pet is dat je oren bedekt zijn en deze dus niet verbranden. De gekozen route is helemaal verhard, zonder vieze modderpaden. Zijn nieuwe schoenen mochten de eerste schone wandelkilometers maken.

We mogen weer 13 kilometer bijschrijven in ons wandelboekje. En ook weleens leuk: onze schoenen zijn schoon en droog gebleven.

ALLES OP EEN RIJTJE

Wandeling (route)
Datum wandeling
zondag 7 januari 2018
Afstand
13 km
Kenmerken
Start- & eindpunt
Station Houten (Het Rond)
Bereikbaarheid
Parkeren is gratis bij het station. Op zondag is parkeren onbeperkt, doordeweeks heb je een parkeerschijf nodig voor 2 uur vrij parkeren. Vind je het niet erg om iets verder te lopen (?!?!), dan kun je in de directe omgeving van het station je auto onbeperkt parkeren.
Horeca
Langs de route zijn mogelijkheden genoeg, hoewel op zondag ook een aantal gelegenheden gesloten was.
Media
Uit de wandelgids
Wandelgids De mooiste vinexwandelingen
Vinexwijken, iedereen vindt er wel iets van. In deze wandelgids rekenen stedenbouwkundige Paul Kurstjens en omgevingshistoricus Kees Volkers meedogenloos af met de vooroordelen over de plekken waar niemand ooit dood gevonden zou willen worden. Ontdek dat de Vinex echter, leuker, levendiger en verrassender is dan Marken, Volendam en Bronckhorst bij elkaar. De VINEX leeft!