Campuswandelen in Leiden

Home > Campuswandelen in Leiden

Campuswandelen in Leiden -

Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig is druk bezig met een nieuwe wandelgids met de werktitel 'Campuswandelen'. De wandelingen in deze gids gaan over een groot aantal Nederlandse universiteits- en hogeschoolcomplexen. We gaan op stap om de campusroute langs de universitaire hoogtepunten van Leiden te controleren.

14 januari 2018 • Stadswandeling Zuid-Holland

Wandelen door Universiteitsstad Leiden

De Universiteit van Leiden werd opgericht in 1575 en is de oudste universiteit van Nederland. In dat jaar schonk Willem van Oranje Leiden de Academia Lugduno Batava.

Leiden is een levendige stad waar de studentencultuur overal aanwezig is. In de historische binnenstad zijn vele studentenverenigingen, studentenhuizen en universiteitsgebouwen. De oude gebouwen hebben de ouderwetse grandeur van weleer.

En langs al die oude en nieuwe universiteitsgebouwen kun je een mooie campuswandeling maken.

Fietsen, overal Fietsen Studentenhuis met heel veel bellen !!
Leiden is een echte studentenstad

De start van de wandeling is om 11:00 uur op station Leiden CS. Samen met uitgever Maarten controleren we de Leidse campusroute. Vooraf waarschuwde Maarten ons nog: "Ondanks dat het maar 10 kilometer is, hoop ik dat we voor het donker terug zijn". Wandelen in de stad kost extra tijd vanwege de grote hoeveelheid afleiding onderweg.

Museum Volkenkunde en Boerhaave

We wandelen als eerste langs het Museum Volkenkunde. Het is gehuisvest in het gebouw van het tweede Leidse Academische ziekenhuis uit 1873.

Via de Morspoort wandelen we naar Museum Boerhaave. Dit is het voormalige gebouw van het Sint Caeciliagasthuis, tot 1844 een dolhuis (gekkenhuis). In 1636 gaf het stadsbestuur toestemming om in het Caeciliagasthuis onderwijs aan het ziekbed te geven. Arts en hoogleraar Boerhaave was rond 1720 zo beroemd, dat medische studenten vanuit heel Europa naar Leiden kwamen om zijn praktijklessen te volgen. Het Caeciliagasthuis was daarmee het eerste academische ziekenhuis van Leiden, de voorloper van het huidige Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). [ Bron: Wikipedia ]

De wandeling gaat verder door het centrum van Leiden en we lopen langs diverse bezienswaardigheden, die zeker de moeite waard zijn maar op zich niets met de universiteit te maken hebben, zoals de Hartebrugkerk (Onze Lieve Vrouw Onbevlekt Ontvangen), de Waag, de Koornbrug en het stadhuis met het Trouwstraatje.

Stadhuis met het Trouwstraatje

Door meten tot weten

We wandelen verder en komen uit bij het Kamerlingh Onnesgebouw. In dit gebouw was vroeger het laboratorium van onderzoeker Heike Kamerlingh Onnes. Hij kreeg in 1913 de Nobelprijs voor de Natuurkunde. De uitspraak Door meten tot weten komt van Kamerlingh Onnes. Daarvan afgeleid Meten is Weten is nog steeds een gevleugelde uitspraak. Sinds 2004 zit de Faculteit der Rechtsgeleerdheid in het gebouw.

We gaan er naar binnen voor een hapje en/of een drankje in het KOG restaurant. TIP: er is hier ruim voldoende keuze tegen hele schappelijke, historische lage studentenprijzen.

Het Rapenburg, het kloppend hart van het universiteitskwartier

Ongemerkt wandelen we het Rapenburg op en komen we bij de voormalige universiteitsbibliotheek. We groeten de portier en gaan binnen een kijkje te nemen. Aan de achterkant gaan we naar buiten en over het Rapenburg wandelen we verder. Op Rapenburg 8 hebben de studerende prinsen van Oranje gewoond.

We brengen een bezoekje aan de hal van het Rijksmuseum voor Oudheden, dat door de allereerste hoogleraar archeologie ter wereld werd gesticht.

Sacrofaag van Hornacht in de hal van het RijksMuseum voor Oudheden (RMO)

Het Academiegebouw

Dan lopen we door en zijn we bij het Academiegebouw, nog steeds aan het Rapenburg. Dit is het oudste gebouw van de universiteit. Oorspronkelijk was het een kerk die hoorde bij een klooster dat in 1447 was gesticht. In 1581 betrok de toen zes jaar oude universiteit de kerk.

We gaan er naar binnen. Het Academiegebouw lijkt wel een museum, het heeft de deftige sfeer van weleer. Het trappenhuis is imponerend. In de gerestaureerde hal staan borstbeelden van Geleerde Gezichten en Zwaargewichten. Weleens gehoord van Artsenybereidkunde en de Vergiftleer (farmacie en toxicologie) ?

Boven bekijken we het zweetkamertje. Daar heb ik nog nooit van gehoord, ik heb ook niet gestudeerd. Nog steeds vinden er promoties plaats en worden er colleges gegeven.

Hortus Botanicus

Naast het Academiegebouw zit de Hortus Botanicus (1590) de oudste botanische tuin van Nederland. Carolus Clusius studeerde rechten en medicijnen. Hij reisde heel Europa rond om planten te verzamelen, kweken en bestuderen. Clusius kweekte hier de eerste Nederlandse tulpen die hij via-via uit Turkije kreeg.

Het Lipsiusgebouw en de Universiteitsbibliotheek

Dan komen we bij het Lipsiusgebouw uit 1983, hier zit de Faculteit der Geesteswetenschappen (studie: wereldwijd talen, culturen en samenlevingen). We wandelen er door de binnenstraat die zich uitstrekt over de hele lengte van het gebouw. Het verschil met de historische universiteitsgebouwen is groot.

Het Lipsiusgebouw

Tegenover het Lipsiusgebouw staat de nieuwe universiteitsbibliotheek. We kunnen binnen kijken maar zonder toegangspasje valt er weinig te zien. Ook dit is een gebouw uit de jaren '80 van de vorige eeuw en het mist de sfeer van de oude gebouwen.

Het spoor bijster

We zijn zo'n 6 kilometer onderweg en gaan richting het LUMC. Voordat we daar zijn wandelen we langs de voormalige Kweekschool voor de Zeevaart, het plein met een standbeeld van Rembrandt en Molen De Put. Via via komen we nogmaals bij de de Morspoort, die hebben we eerder gezien vandaag. We moeten onze weg vervolgen aan de andere kant van het spoor en dan raken we het spoor bijster. We missen een afslag en dan klopt de route niet meer, da's logisch. Niet voor niets zijn we op pad om de route te controleren.

Bio Science Park en het LUMC

Uiteindelijk komen we bij het Bio Science Park zoals deze nieuwe campus genoemd wordt. Daar staat het Leids Universitair Medisch centrum (LUMC). Samen met bedrijven en onderwijsinstellingen vormt het sinds 1985 het Bio Science Park.

LUMC Onderwijsgebouw

Links en rechts staan allerlei onderzoeksinstituten zoals het Gorleaus Laboratorium, het Pieter de la Court gebouw en het Poortgebouw, de voormalige hoofdingang van de Cité Médicinale.

Campuswandelen in Leiden, de moeite waard

Het eerste gedeelte door de historische binnenstad vind ik persoonlijk leuker als het tweede gedeelte door het Bio Science Park. Leiden heeft een gezellig centrum en er is genoeg te zien.

Blik op het Galgewater vanaf de Rembrandtbrug

Leuk om in de universiteitsgebouwen naar binnen te gaan. In mijn eentje zou ik dat nooit gedaan hebben. Het voelt soms toch een beetje ongemakkelijk, alsof je komt pottenkijken. De gebouwen zijn echter gewoon opgengesteld hoewel dat niet altijd even duidelijk is. Evenals de restaurants/kantines, als wandelaar kun je daar iets nuttigen tegen lage studentenprijzen.

Het is heel goed mogelijk om deze universitaire stadswandeling te combineren met een bezoekje aan één van de musea die de stad rijk is.

Al met al heb ik lekker gewandeld. Gezellig om een keertje mee te lopen met de Uitgever en een gemêleerd groepje medewandelaars. Het was nuttig om de route te controleren.

En we waren netjes voor het donker weer terug ;-).

ALLES OP EEN RIJTJE

Start- & eindpunt
Station CS Leiden
Horeca
Tijdens de wandeling is er onderweg meer dan voldoende horeca zowel in de binnenstad als in een aantal universiteitsgebouwen. Maar let op, deze zijn tot 14:00 uur geopend, daarna ben je afhankelijk van de automaten of je eigen koek en zopie.
Media
Uit de wandelgids
Wandelgids Wandelen naar de campus
Ontdek hoe toegankelijk de terreinen, bibliotheken, werkplaatsen en tuinen op de campus zijn. Schuif zonder de druk van het halen van voldoendes aan bij de studenten in de mensa's. In deze wandelgids staan 13 ontdekkingstochten op universitair niveau !! Gemakkelijk te wandelen. Ook als je alleen maar een zwemdiploma hebt ...

Meer wandelplezier

Volgend bericht »

Teksten in de stad
-Stadswandeling Amsterdam-

Leuk als je reageert

Jawel, ik geef toestemming mijn gegevens te verwerken conform de privacyverklaring.