13e Zeemansloop

Scheveningen, Wassenaar, Meijendel

Home > 13e Zeemansloop

13e Zeemansloop - Scheveningen, Wassenaar, Meijendel

Oh, oh, Den Haag, mooie stad achter de duinen. Een wandeltocht vanuit Den Haag staat al lange tijd op mijn wensenlijstje en gisteren is het er dan toch van gekomen. De keuze is gevallen op de Zeemansloop vanuit Scheveningen.

Na al die jaren ben ik goed bekend in Den Haag en nu wil ik er aan de wandel. Ik vertrek al vroeg van huis zodat ik rond 8:00 uur kan starten met de wandeling. Ik weet dan eigenlijk zelf nog niet of ik 20 of 30 km wil gaan wandelen. Ik besluit om de keuze te maken op de splitsing, maar neem alleen de routebeschrijving van 30 km mee op pad.

Het vertrek is vanaf de visafslag en ik vind het er een beetje stinken (niet eens naar vis). Ik vertrek uiteindelijk om 8:08 uur met wandelen.

Monument op de Scheveningseweg

Oh, oh, Den Haag, mooie stad achter de duinen . . .

We lopen door stadsdeel Scheveningen, via de Scheveningseweg naar de Scheveningse Bosjes. Hier ben ik nog nooit geweest, alleen altijd maar langsgereden met de auto. Langs Madurodam lopen we op een smal wandelpad langs de tramrails (minder dan 1 meter ertussen) naar de Waalsdorperweg. Daarvandaan gaan we richting Wassenaar over de Buurtweg. Hier lopen we over Camping Duinhorst, de eerste rustplaats op 8.6 km. Handig, op een camping zijn altijd genoeg toiletten.

Wassenaar

Dan steken we de Landscheidingsweg over en komen we op het Wassenaarse gedeelte van de Buurtweg. Hier staan een paar aardige optrekjes met de nodige ambassade woningen. Ik wandel over mooie lanen. Nu komt de splitsing al snel in zicht en omdat het lopen lekker gaat, besluit ik om voor 30 hele kilometers te gaan. Waar een wil is, is een weg . . . en ik heb er zin in.

Ik ga voor 30 hele kilometers

Het is lekker wandelweer, hoewel de zon het vooralsnog af laat weten. Over de Jagerslaan lopen we richting Wassenaar-dorp langs Duinrell en al snel is de 2-de rust op 15.8 km bij de Wassenaarse Volkstuin Vereniging.

Schelpenpad - Meijendel

Duin- & natuurgebied Meijendel

Ik wandel verder en de zon doet een succesvolle poging om de wolken te verdrijven. Via de Wassenaarse Slag komen we uit in duin- & natuurgebied Meijendel. Het is hier erg mooi en er is dan ook veel activiteit en sportiviteit. Veel wandelaars natuurlijk, veel fietsers en veel paardrijders. Wij lopen over het voetpad. Dit is een schelpenpad, dat veelal evenwijdig aan het fietspad loopt. Alleen het is veel ongelijker. Veel 'klimmen en dalen'. Omhoog lopen vind ik niet zo heel erg, maar heuveltje af kan mij niet bekoren. Mijn knieën vinden dat helemaal niet leuk en het doet ook pijn. Korte pasjes dus maken, dan lukt het wel. De route door de duinen is wel lang, maar ook de moeite waard. Overal hoor je de vogeltjes fluiten.

Ik besluit bij het eerste en beste bankje even te gaan zitten.

Heel mooi uitzichtpunt voor een bankjesrust

En dit blijkt een bankje op een mooi uitzichtpunt te zijn. Even genieten en met mijn benen zwabberen (schijnt goed te zijn). Ondertussen komen er een paar fietsers bij mij zitten en we maken even een kletspraatje. Ik loop verder, onderweg naar de 3-de rustplaats: Boerderij Meijendel. Hier krijg je een stempeltje van de dames van de controle. Bij dit restaurant kun je pannenkoeken eten. Ik gun me hier geen tijd voor, maar eigenlijk had ik gewoon even een pannenkoek moeten gaan eten. Leermomentje voor een volgende keer . . . de tijd nemen voor een leuke rust !!

Mooie boom !!

Wandelen over het strand naar de Scheveningse Boulevard

Bij een watertap buiten vul ik mijn flesje met water en loop weer terug naar de route. Ik ben al weer aardig onderweg naar Scheveningen. Dan komt er een keuzemoment, altijd lastig. Hier kun je kiezen om verder door de duinen te wandelen of om via het strand naar de boulevard te lopen. Ik kies voor de strandroute.

Heerlijk langs het water door het mulle zand. Ik maak een Selfie van mijzelf (tja, anders is het geen Selfie) en dan biedt een aardige meneer aan om een foto van mij te maken met de zee op de achtergrond.

Daar is de zee ...

Ik hou wel van het strand en het valt mij op dat alleen de wandelaars zonder jas lopen. Lekker in hun t-shirt en dat de dagjesmensen allemaal hun jas aan houden.

Hier hou ik wel van !!

Al snel kom ik op de boulevard uit en hier is het altijd druk. Ik loop snel verder en maak nog wat foto's van de Sprookjesbeelden aan Zee .

De Keizerstaat

Bijna aan het einde van de boulevard maak ik even een -uitstapje- en ik loop de Keizerstraat in. Hier heeft Jos sinds kort zijn Basic Outlet. Hier verkoopt hij onze winkeldochters, aangevuld met zijden bloemen. Hij is alleen in het weekend open en dan verkoopt hij buiten echte planten. Mooie gelegenheid om hem met een bezoekje te vereren. Op de Keizerstraat staat nog een fraaie wandelbank, mijn bijdrage van vandaag aan wandelbankjes.nl. Vandaar is het nog ruim 1 km en ik ben terug bij de Visafslag. Ik meld me af, krijg een stempel in mijn wandelboekje en een leuke beloning. Geen medaille dit keer maar een soort van matrozenhangertje. Leuk, ik heb een mooi wandeldagje gehad.

ALLES OP EEN RIJTJE

Groen Benedeneind
-Wandelen in Natuurgebied Willeskop-

Leuk als je reageert

Jawel, ik geef toestemming mijn gegevens te verwerken conform de privacyverklaring.