Heuvelland 4Daagse 2018, dag 3

Home > Heuvelland 4Daagse 2018, dag 3

Heuvelland 4Daagse 2018, dag 3 -

De derde dag van de Heuvelland 4Daagse is prima verlopen. John wandelde via Valkenbrug en Sibbe naar Schin op Geul en terug. Ik liep een rondje van Meerssen en Waterval, een buurtschap van Ulestraten. Wij komen in plaatsen waar wij nooit zijn geweest en nooit van hebben gehoord.

11 augustus 2018 • Limburg

Wederom starten we vroeg. Het is rustig bij de start, we kunnen zo doorlopen. Bij de start gaan we ieder een adere kant op. Ik ga linksaf, richting Meerssen en John gaat rechtsaf richting Valkenburg. Pas vanmiddag zien we elkaar terug.

Door het bos wandel ik Berg en Terblijt uit, meteen een steil stuk naar beneden. Ik ga langzaam omdat ik niets wil forceren. Met kleine pasjes stap de heuvel af. Iedereen haalt mij in, best frustrerend.

Wat een schoon wandelpad

Genieten met een grote G

De route die volgt is ontzettend mooi. Wat een schone landweggetjes en idyllische wandelpaadjes. De klimmetjes zijn pittig maar het gaat mij goed af. Eenmaal boven volgt een fraai panorama over de omgeving. Dit is simpelweg genieten.

Na ruim 7 kilometer ben ik bij de rustpost op de Markt in Meerssen. Het is gezellig op het marktplein met de vele terrasjes. Ik pak mijn rustmomentje en geniet van de gesprekjes met medewandelaars.

Kaarsje opsteken

Het opvallendste gebouw op de Markt (en Meerssen) is de Basiliek van het Heilige Sacrament oftewel de Sint-Bartholomeusbasiliek. De toren torent hoog boven alles uit en is van verre te zien. De Basiliek is open en ik ga binnen kijken. Bij het Maria altaar steek ik een kaarsje op voor alles wat goed is.

Een kaarsje opsteken in de Basiliek. De meest rechtse kaars is van mij.

Genoeg devotie, ik ga verder met het rondje Meerssen. Een afwisselend stuk. Over Landgoed Vliek wandelen we door de bossen, gevolgd door een stuk dwars door de weilanden en grazende schapen en/of koeien.

Wandelen door het bos op Landgoed Vliek
Een half uurtje terug wandelde ik nog door het bos op de achtergrond.

Terug in Meerssen wandel ik langs een Mariagrot bij mensen in de tuin. Heel bijzonder. Later ontdek ik dat dit één van de Lourdesgrotten in Nederland is.

Voor de tweede keer kom ik bij de rustpost op de Markt. Het is er nu aanzienlijk drukker dan de eerste keer vanochtend. Een groot deel van de wandelaars is daar nu voor de eerste keer en een deel, net als ik, voor de tweede keer. Ik moet moeite doen om te zitten, toch neem ik een korte pauze.

Ik ben de onbevlekte ontvangenis
Rustpost op de Markt in Meerssen met de Basiliek op de achtergrond.

Vanuit Meerssen is het nog een kleine 7 kilometer terug naar Berg en Terblijt. Dat valt mee, ik heb er zin in. Ik bedenk onderweg dat ik deze route tot nu toe de mooiste vind van de afgelopen 3 dagen.

Naarmate de dag vordert vind ik de afdalingen steeds vervelender worden. Ik heb er moeite mee, of eigenlijk mijn benen hebben er moeite mee. Ik voel me net een oud wijf maar dat mag ik natuurlijk zo niet zeggen. Ik ben gewoon jaloers op de oudjes, soms van rond de 80, die mij met groot gemak voorbij lopen.

Ik heb veel profijt van de stokken van John, zij zijn mijn steun en toeverlaat bij de afdalingen. Dat kan ik merken aan mijn armen, daar heb ik spierpijn. Als ik niet oppas krijg ik de blaren op mijn handen van de stokken. Best raar, op mijn voeten heb ik nog geen enkele blaar. Een mevrouw, zij wandelt ook met stokken, adviseert mij om na het wandelen rek- en strekoefeningen te doen als cooling down. Dat is goed voor mijn benen en armen. Ik neem haar advies ter harte.

Gezellige drukte bij de start en finish.

Bij het afmelden loop ik John tegen het lijf, hij is bijna gelijk met mij binnen gekomen. Hij wandelt over 28 kilometer net zo snel als ik over 21 kilometer. Vandaag was gewoon niet mijn beste dag, gelukkig wel de mooiste route. Samen drinken we iets en tracteren we onszelf op Limburgse vlaai. Dat hebben we dik verdiend.

John heeft gewoon fijn gewandeld. Hij kletst met Jan en Alleman. Opvallend is wel dat het bijna altijd dames van een zekere leeftijd zijn. Enfin, hij heeft er schik in en daar gaat het op. Hij vind de route van vandaag de zwaarste tot nu toe. Dat belooft nog wat, morgen ga ik die kant op. Nog maar 1 dagje, het gaat snel. We hebben er zin in. De Heuvelland 4Daagse is echt leuk !!

Rekken en Strekken - Baat het niet, dan schaadt het niet.

Rekken en Strekken

We wandelen op ons gemak terug naar de auto. Vlak bij onze bolide staat nog zo'n mooie Nissan. Daarnaast is een mevrouw druk bezig met oefeningen. John stoot mij een beetje lacherig aan, dat doe je toch niet. Het is de dame die mij het advies gaf om te rekken en strekken. Tot grote verbazing van John doe ik met haar mee. Het moet niet gekker worden. Zij is zelf ook verbaasd, totdat zij ziet dat ik het ben en samen doen we de oefeningen. (Voor de nieuwsgierigen, John heeft het gefilmd. Bekijk het filmpje op YouTube)