Home > Gooise Lente Wandeltocht

Gooise Lente Wandeltocht

Gooise Lente Wandeltocht -

Eerst nog eventjes krabben en dan vertrekken we al vroeg richting 's Graveland voor de Gooise Lente wandeltocht. De lente hangt in de lucht, het belooft een zonovergoten zondag te worden. We kunnen kiezen uit 6 afstanden (5-10-15-25-33 en 40 km). Wij kiezen voor 33 km. Als we van start gaan is het nog frisjes maar de zon schijnt al volop. We hebben er zin in !!

De start is bij voetbalclub SV ‘s Graveland, ik ben er tijdens mijn voetbalcarrière vaak geweest. Toen was het om te voetballen, nu gaan we aan de wandel. Dit is de eerste wandeling die we samen gaan wandelen dit jaar. Nou ja samen. Zoals gewoonlijk is John te snel voor mij en na een klein half uurtje gaat hij er vandoor. We komen elkaar onderweg wel een paar keer tegen.

Gooise Lentewandeltocht 2016

Als eerste komen we in het Corverbos. Al slingerend door het bos wandelen we naar Bussum. We lopen langs de Watertoren, het spoor over en een klein stukje door een Bussumse woonwijk. Daar is de eerste rust, die sla ik over. Dan zie ik John lopen en roep hem. Hij is wel langs de rust gelopen en zelfs nog iets verder. Toen zag hij geen pijlen meer en is hij omgekeerd. Pas toen zag hij de rust, die hij overigens ook oversloeg. Eventjes lopen we samen. Op de Bussumerheide gaat John er weer vandoor.

Wandelen over de Bussumerheide

Bussumerheide

Op de Bussumerheide kun je kilometers ver kijken. Het uitzicht is geweldig, zeker als het zulk mooi weer is. Op een gegeven moment hebben we een lang recht stuk voor de boeg. Dit is de Nieuwe Crailoseweg, ook Gebed zonder end genoemd en dat begrijp ik. Het pad is saai en zoveel bijzonders is er niet te zien. Ik word hier opvallend vaak ingehaald door fietsers, mountainbikers, joggers en jockeys. Het is enorm druk met recreanten in dit gebied.

Westerheide

Dan is er de splitsing tussen de 25 km en 33 km. Wij gaan voor de 33.5 km. en ik wandel de Westerheide op. Ook hier is het uitzicht geweldig.

En dan volgt de Westerheide

Daar mis ik eenmaal een pijl. Juist op een plekje waar een groepje mountainbikers op een bankje zit te rusten. Toch geen pijl op het bankje en ik haal de routebeschrijving tevoorschijn. Lastig te lezen zonder bril en ik denk te lezen dat ik rechtsaf moet. Dat is zowaar goed en al snel zieik de pijlen weer langs het pad. Zo ver als ik kan kijken loopt het pad door, zeker meer dan een kilometer lang. Dan kom ik bij de 2-de rustplaats na 15 km. Het is nog te vroeg voor een kop soep. Ze hebben er wel toiletten en daar maak ik dankbaar gebruik van. Ik vul gelijk mijn waterflesjes en ga snel verder.

Zuiderheide

Ik moet door een tunneltje onder de weg door. Daar kom ik John weer tegen, dat is onverwachts. We snappen er beiden niets van. Een blik op de routebeschrijving vertelt ons dat er een klein lusje over de Zuiderheide in het parcours zit. John komt dus voor de 2-de keer bij La Place waar ik net vandaan kom. Het lusje is slechts een paar kilometer en John loopt ongeveer 20 minuten voor op mij. Hij is op de helft. Ik ga verder en John gaat voor de 2-de keer het tunneltje onderdoor.

Blonde koeien op de Zuiderheide

Ook nu heb ik een mooi uitzicht en opvallend zijn de hoogteverschillen. Eindelijk zie ik de eerste grazers van het gebied. Het zijn witte koeien (blonde koeien). Ze verblikken of verblozen niet als er wandelaars langs komen en grazen rustig verder.

Op de terugweg kom ik voor de 2-de keer op de Westerheide en een klein stukje op de Bussumerheide. De route loopt verder over de 800 meter lange Natuurbrug Zanderij Crailoo. Deze natuurbrug is het grootste ecoduct ter wereld. Het vormt een verbinding tussen de Bussumerheide en het Spanderswoud. Door het bos maak ik een ommetje naar Natuurmonumenten. Het is er behoorlijk druk, vooral in de speeltuin. Ik ga zitten om mijn benen te rekken en strekken. Ik voel dat ik stijf word en wandel snel verder.

Landgoederen en buitenplaatsen

Over Landgoed Boekesteyn gaat de route naar Buitenplaats Spanderswoud. Hier ben ik ooit eens geweest, jaren terug !! Op landgoed Hilverbeek loop ik tussen een haag van Rododendrons. Daarna gaat de route verder over landgoed Schoonoord en Jagtlust naar landgoed Gooilust. Leuke slingerende paadjes, statige lanen en veel bruggetjes.

Buitenplaats Spanderswoud

Ondertussen word ik ingehaald door een mevrouw die net iets sneller loopt. We raken aan de praat en ongemerkt gaat mijn eigen wandeltempo omhoog. Ik kan dus wel sneller . . . hihi. Al kletsend zijn we al snel terug bij SV ’s Graveland. John wacht geduldig op mij. Ik meld me af en haal een stempel en plaatje voor mijn wandelboekje. Mijn eerste wandelboekje is nu helemaal vol.

Al met al weer een leuke tocht. Heerlijk weer en een mooie route. En als we het loopje van en naar onze auto meetellen, dan komen we ruimschoots aan de 34 kilometer.

Waar heb jij dit weekend gewandeld ??