30 van Zandvoort

Met 100% strandgarantie

Home > 30 van Zandvoort

30 van Zandvoort - Met 100% strandgarantie

Gisteren wandelden wij de 30 van Zandvoort. Om 9:00 uur gingen wij van start voor de tocht van -de naam zegt het al- 30 hele kilometers. Het is de eerste keer dat wij hier wandelen en wij laten ons verrassen. Aan het weer kan het in ieder geval niet liggen, het was de hele dag allemachtig prachtig (wandel)weer.

32 kilometer
100% strandgarantie
1 goudeerlijke zwartloper
2 blaren
90% zonovergoten

We gaan naar Zandvoort, al aan de Zee

Ik was al weken geleden ingeschreven voor de 30 van Zandvoort. John ging niet mee, hij moest werken. Afgelopen woensdag hoorde hij dat hij toch vrij was en hij wilde alsnog graag mee naar Zandvoort. De inschrijving was al gesloten. Wat nu ??

Zwartlopen is tegen onze principes en daarom geen optie. Vrijdag komt er via via een mogelijkheid om een startkaart over te nemen. We spreken met deze mensen om 8:30 uur af bij de start en bellen dan met elkaar.

We nemen de trein naar Zandvoort. Op station Woerden komen we de eerste wandelaars tegen, die net als wij onderweg zijn naar de 30 van Zandvoort. Op station CS in Amsterdam stappen we over op de sprinter naar Zandvoort en in die trein zitten, en staan, alleen maar wandelaars. Vanaf het station is het een klein stukje wandelen naar de start op CircuitPark Zandvoort.

Al wandelend naar het Circuitpark bellen we de mensen met de kaart voor John. Dan blijkt dat deze mensen in de file staan en dat dit nog wel eventjes duurt. We besluiten niet te wachten en gaan aan de wandel. Ik meld me aan en John wandelt als goudeerlijke zwartloper mee. We lopen tenslotte op de openbare weg.

100% Strandgarantie

Het eerste stuk van de route kunnen we kiezen. Gelijk over het strand of de eerste 2,2 km over de boulevard. Wij kiezen voor de boulevard, we mogen evengoed nog 5 kilometer over het strand. Het is fijn om te wandelen over het strand. Er staat laag water en we hoeven niet door het zachte zand. De zon chijnt volop en al snel heb ik het warm. Gewoon Genieten !!

Het eerste stukje wandelen wij over de boulevard Op het strand 5 Kilometer over het strand richting IJmuiden (in de verte) Er wandelen ook militairen mee, uiteraard met (10 kilo ??) bepakking
Over het strand richting IJmuiden

John gaat er halverweg het strand vandoor. Ik ga niet snel genoeg en hij gaat mij te snel. Ondanks dat we samen wandelen, wandelen we dus niet samen !!

IJmuiden komt snel dichterbij, de schoorstenen met rookpluimen worden steeds hoger. Bij het Kennemerstrand ga ik de duinen in, op naar de tweede rustpost. De route loopt langs de bebouwde kom van IJmuiden, waar ik rechtsaf Nationaal Park Zuid-Kennemerland in wandel.

Landgoed Duin & Kruidberg

Afwisselend wandel ik over onverharde bospaden en verharde (fiets)paden. De bomen krijgen een beetje kleur, de knoppen staat op springen. Het is mooi wandelen hoewel sommige plekken er desolaat uitzien. Veel kale bomen en enorm veel losse takkenzooi in het bos.

Wandelen in Nationaal Park Zuid-Kennemerland Pffttt ... behoorlijke klimmetjes ... en nog lastigere afdalingen daarna . . . Maar als beloning wacht een lekkere traktatie bij Landgoed Duin & Kruidberg

Een stevige klim en een nog pittigere afdaling, ik ben duidelijk niets gewend, brengt mij bij de rustpost op Landgoed Duin & Kruidberg.

Op het landgoed krijg ik een lekker gebakje, Jammie . . . !! en er is van alles te koop. Ik neem er een korte pauze en zit in het zonnetje. Het is er gewoon gezellig met alle wandelaars.

Wandelpark & Openluchttheater Caprera

Toch ga ik verder, het lopen gaat prima. Ik maak weinig foto's en mijn tempo ligt best hoog voor mijn doen. Via Santpoort kom ik in Bloemendaal. Hier staan aardige optrekjes. Wouw, wat een villa's, mooi om te zien.

Nog ongeveer 11 kilomter te gaan . . . . . . dan zijn we vlakbij Wandelpark en Openluchttheater Caprera Entertainment - ritmische muziek bij de rust- en verzorgingspost
Impressie . . .

Ik maak een ommetje door Wandelpark & Openluchttheater Caprera. Mooi theater, leuk idee om daar eens naar een voorstelling te gaan. Er is niets te zien in het theater. In de verte hoor ik trommel-geluiden. Bij de rust- en verzorgingspost krijgen we iets te eten en te drinken en worden we aangemoedigd door Djembé Band Zamana.

Door de winkelstraat van Overveen wandel ik naar de laatste rustplaats. Daarvandaan is het nog 6,5 kilometer tot de finish. Het laatste stuk over het Visscherpad vind ik het saaiste stuk en zeker niet het leukste.

Het Visscherpad is een druk fiets- en wandelpad en dat is vandaag geen gezellige combinatie. Wandelaars gebruiken graag de hele breedte van het fietspad. Fietsers waarderen dat niet. Tegelijkertijd hebben veel (sport)fietsers geen fietsbel en luid schreeuwend, soms scheldend, verwachten zij dat wij wandelaars stante pede plaats maken voor hen. Dat geeft over en weer de nodige irritatie.

In Zandvoort is het gezellig. Terrasjes zijn vol en overal mensen. Bij de finish krijg ik als beloning een rode roos. Vervolgens mag ik kiezen tussen een mooie medaille of een gratis consumptie.

Doe mij maar de medaille.

Ik ben binnen . . . De beloning !! . . . Om 15:30 uur binnen. Goed gelopen !!
Yeah !!! Wij zijn binnen !!

Goed georganiseerde 30 van Zandvoort

Wij vonden het een leuke tocht en goed georganiseerd. Er is goed gepijld, maar met zoveel deelenemers wandel je gewoon achter je voorganger aan. Op drukke plekken stonden verkeersregelaars. De rustposten waren goed verdeeld en ik kwam niets tekort. Op alle rusten werd iets lekkers uitgedeeld: energiereep, flesje water, gebakje, krentenbol, pakje drinken, mandarijntje en tot slot nog een Werther's enige Echte.

Leuk om deze tocht een keertje mee te maken, het was een zonovergoten dagje wandelen. We mogen allebei 32 kilometer in ons wandelboekje bijschrijven. De route van en naar het station hebben we immers ook gewandeld en tellen voor ons ook mee.

Uiteraard maken we geen gewoonte van zwartlopen. John heeft geen consumpties aangepakt op de verzorgingsposten, dit om de wel-ingeschreven wandelaars niet tekort te doen. Voor hem geen roos en medaille als beloning. Maar wel 32 mooie kilometers in de pocket, daar gaat het om !!

ALLES OP EEN RIJTJE

Wandelnaarjewerkdag 2017

5 Reacties

Joske  -  26-03-2017 @ 18:41:53  -

Wat een heerlijk en eerlijk verhaal. Denk dat ik volgend jaar dit ook wel wil lopen, goed te horen dat het zo goed verzorgd is. Ik heb tot op heden Bergen, wandeltocht Oud Amsterdam en vandaag rondje Naardermeer gelopen. Maar als ik het enthousiaste verhaal van jou lees, vind ik het jammer niet naar Zandvoort te zijn gegaan. Ook weer getrakteerd op mooie foto's, dank je wel, wacht in spanning op je volgend verhaal,

vriendelijke groet,

Joske

Jannie   -  26-03-2017 @ 18:43:57  -

Wat een mooie medaille! Gefeliciteerd met deze prestatie. Voor mij zou het niet alleen te ver, maar ook te druk zijn. En wandelaars en fietsers zonder bel? Ook één van mijn grootste ergernissen. Maar jullie blijven positief! Knap!

Ineke  -  26-03-2017 @ 20:17:39  -

Leuk verhaal, ik ben verslaafd aan de 30! Heerlijke route, goede verzorging. Dat gedeelte over het Visscherspad is herkenbaar, ik vind het ook voornamelijk saai maar met wandelvrienden goed te doen. Niet alleen op het Visscherspad is er irritatie over en weer van fietsers versus wandelaars, in de duinen is het ook altijd oppassen geblazen.
Wij logeren altijd een weekendje in Zandvoort, maken er een kleine vakantie van......heerlijk!
Groetjes Ineke

Mirjam  -  27-03-2017 @ 17:50:11  -

Ik vond het hoe dan ook een aanrader deze 30 van Zandvoort. Ben niet direct verslaafd 😉 maar er komt zeker nog een keertje. De drukte onderweg vond ik heel erg meevallen. Niet te druk, maar ook niet helemaal alleen in je eentje. Gewoon een gezellige drukte onderweg.
@Jannie, we komen ook een keertje jouw kant op hoor !!

Bregje   -  28-03-2017 @ 16:22:22  -

Hoi Mirjam,
De 30 van Zandvoort was ooit mijn allereerste georganiseerde wandeltocht. Sindsdien loopt ik hem ieder jaar. Dit jaar kon ik er niet bij zijn, maar door jouw verslag was ik er toch een beetje.
Groetjes, Bregje

Jawel, ik geef toestemming mijn gegevens te verwerken conform de privacyverklaring.