Trage Tocht Elspeet

Boswandeling op de Veluwe

Home > Trage Tocht Elspeet

Trage Tocht Elspeet - Boswandeling op de Veluwe

Tijdens ons eerste camperweekend van 2022 wandelen we over de onbekende Veluwe. We kiezen voor de Trage Tocht Elspeet, een 100% boswandeling over ongebaande paden rondom het dorp.

5 maart 2022 • Trage Tocht Boswandeling Gelderland

Met onze KampeerKoets bivakkeren we op Camperplaats de Zwaan in Nunspeet. Overdag is het allemachtig prachtig weer, de nachten zijn ijskoud. Houden we het warm in de camper of is het toch te koud zijn? We wagen het erop.

Als we aankomen op de camperplaats zijn we gelukkig niet de enigen. Even waren we bang om er alleen te staan maar er zijn meer diehards. Meer nog dan wij, want menigeen k(c)ampeert de hele winter door. Wij moeten die knop nog omzetten en achteraf kan ik zeggen dat het goed is gelukt.

Als we ’s ochtends wakker schijnt de zon al volop. Wat een mooie dag om te Wandelen over de onbekende Veluwe (€). De Veluwe kent oneindig veel wandelmogelijkheden en toch komen we er niet vaak. Maar daar gaat verandering in komen want we hebben de smaak te pakken.

Wandelen over de onbekende Veluwe

Op de fiets rijden we naar Elspeet voor de plaatselijke Trage Tocht. Vanaf Nunspeet ruim 10 km fietsen, grotendeels door het bos. We beginnen hoe dan ook sportief aan de dag.

Elspeet is een toeristisch en agrarisch dorpje dat is omringd door bossen en heidevelden. En al dat moois komen we tegen op onze wandeling.

Zoals bij veel routes het geval is, start ook deze route bij de kerk. Dat heeft zo zijn redenen: de bus stopt er altijd dichtbij, er is altijd parkeerplek (okee, behalve op zondagmorgen) en het is meestal in het centrum van het dorp. Elspeet is daarop geen uitzondering.

Veel (kale) bomen in het bos

De eerst kilometer voert door het dorp en het lijkt alsof er in Elspeet enkel vrijstaande huizen staan. Binnen de bebouwde kom staan ook opvallend veel boerderijen. Het is er mooi wonen, dat zien we al snel. Eenmaal buiten het dorp lopen we gelijk het bos in.

Wandelen langs oude akkers

We wandelen er op de Bosrand, met het bos aan onze rechterhand en het boerenland links van ons. Tussen de bomen door zien we de kerktorens van Elspeet.

Het is er heerlijk rustig en we horen de vogels fluiten. Ergens in de verte roffelt een specht tegen een boom. We horen hem wel maar zien hem niet. Het is windstil en de zon schijnt volop. Wat wil een mens nog meer?

Zie de zon schijnt door de bomen . . .

Dan volgt een stuk door een groot dennenbos. Op het eerste oog wat saai maar het valt reuze mee, ik geniet er van de rust. Even nergens aan denken, alleen maar het ene been voor het andere zetten. Zo simpel kan het soms zijn.

John loopt zoals altijd voor mij uit en moet hij regelmatig op mij wachten. Ik wandel vandaag noodgedwongen een versnelling lager. Iets met knieën die protesteren.

De Schotkamp

Na een paar kilometer bospaden komen we bij de Schotkamp, een heidegebied met meerdere grafheuvels. We volgen het gebaande pad over het heideveld in de richting van vakantiehuisjes in de verte. Al met al bijna anderhalve kilometer over de heide. Jammer dat de heide niet bloeit maar we kunnen niet alles hebben. Het is heerlijk in de zon. Met de vitamine D zit het wel goed vandaag.

Wandelen over gebaande paden op de heide
Aan de rand van de heide staat een prachtige villa. Nee, (nog) niet kasteel Staverden.

Landgoed Staverden

Na een korte pauze op één van de vele bankjes vervolgen we de Trage Tocht Elspeet over Landgoed Staverden. We wandelen er over een brede bomenlaan en dan kunnen (willen) we niet verder. Het hele pad is overstroomd, een enorme plas belemmert een droge doorgang. We hebben geen zin in natte voeten en zoeken ons pad ver weg van de plas. John probeert het eerst aan de linkerkant, helaas iets verderop is de plas veel te diep. Dan maar rechts tussen de struiken door. Dat lukt maar evengoed krijgen we vieze en natte schoenen.

Oeps . . .

Landgoed Staverden heeft een oppervlakte van in totaal 718 ha en strekt zich uit over een lengte van bijna 7 km, vanaf de Stakenberg in het noorden tot bijna bij het Uddelermeer in het zuiden. Het bestaat voor ongeveer 340 ha uit bos, 310 ha landbouwgrond en 70 ha natuurterreinen, wegen en gebouwen. Zonder overdrijven mogen we zeggen, dat het door de grote afwisseling van loof- en naaldhout, houtwallen, beekjes en bloemrijke velden een van de mooiste natuurgebieden van ons land is.[ Bron: Landgoed Staverden ]

Iets verderop passeren we dit idyllische beekje . . .

Wandelen over de Allee

Het minst leuke stuk van de route vind ik de Allee, een lange rechte zandweg van bijna 2 km die naar Kasteel Staverden loopt. Voor John een mooi stuk om even door te stappen en hij gaat er in rap tempo vandoor.

Stapvoets word ik ingehaald

Landgoed Staverden bestaat al een aantal eeuwen en het heeft zelfs stadsrechten. Het idee destijds (omstreeks 1298) was om er een fraaie stad van te maken maar zo ver is het niet gekomen. Wel behield Staverden de stadsrechten en in 2012 is het officieel uitgeroepen tot de kleinste stad van de Benelux. Er wonen zo’n 60 mensen en er is geen supermarkt of centrum. Best bijzonder, de omgeving is alles behalve stedelijk. Bos, heide en boerenland overheersen er.

John wacht op een dikke boomstam

We naderen Staverden en op een dikke boomstam wacht John op mij. Hij mag er dan snel vandoor gaan, ik weet dat hij altijd ergens op mij wacht.

Kasteel Staverden

Dan doemt Kasteel Staverden voor ons op. Een imposant wit gebouw, omringd door een brede gracht. De stralende zon zet het kasteel in de schijnwerpers. Op ons gemak slenteren we een rondje om het kasteel en we passeren de Leuvenumse beek en de water molen. Het kasteel is bekend vanwege de witte pauwen, maar die hebben we gemist.

Kasteel Staverden in het zonnetje

Bij Brasserie Staverden is het gezellig druk op het terras en ook wij nemen er iets te drinken. Fijn dat het weer kan én dat we al buiten kunnen zitten. Mooie plek om mijn onderdanen wat rust te gunnen. Mijn knieën houden zich beter dan verwacht, ik ga die 16 km wel redden.

Mooie spiegeling in het water

We laten de drukte bij het kasteel voor wat het is en al snel wandelen we weer in het bos. We hebben nog zo’n 5 km voor de boeg waarvan een groot gedeelte over de heide.

De Oude Garderenseweg is een mooie zandweg tussen de heidevelden. We komen er niemand tegen en wandelen er alleen op de wereld. De stilte is oorverdovend.

De Oude Garderenseweg loopt over de heide

Aan het einde van de heide zijn we ook bijna aan het einde van de wandeling. Met rasse schreden naderen we Elspeet. Nog een kort stukje door het dorp en zelfs daar wandelen we over onverharde paadjes.

We zijn er bijna

Onze wandeling eindigt bij Pannenkoekenhuis 1760 waar we onszelf trakteren op een lekkere pannenkoek.

Highlight van de route is Kasteel Staverden maar de Trage Tocht Elspeet heeft meer: weilanden, oude akkers, bos, heide en stromende beken.

Wat een mooie dag weer en wat hebben we lekker gewandeld. Onze eerste mini-vakantie op de Veluwe kan niet meer stuk.

ALLES OP EEN RIJTJE

Wandeling (route)
Datum wandeling
zaterdag 26 februari 2022
Afstand
16 km
Kenmerken
Zandpadgarantie
Onverhard: 82% (Verhard: 18%)
Start- & eindpunt
Alleen aangelijnd
Uit de wandelgids
Wandelgids Wandelen over de onbekende Veluwe
Zandpadgarantieman Rob Wolfs kent de Veluwe door en door: ook de wegen en paden die niet in knooppuntennetwerken, paaltjesroutes of anderszins gemarkeerde wandelingen terecht zijn gekomen. De gids bevat 20 wandelingen over de ongebaande paden van de Veluwe.

T!PJe vind alle Trage Tochten op Wandelzoekpagina.nl. De routes zijn voorzien van een .gpx track, een routebeschrijving, een topografische kaart en achtergrondinformatie. Voor slechts 13,49 per jaar heb je een abonnement op Trage Tochten (én Groene Wissels). Een losse Trage Tocht kost 2,49.

Meer wandelplezier

« Vorig bericht

Boswandeling in Soerendonk
-Cranendonckse bos en de Putberg-

Volgend bericht »

Wandelplezier in Olland
-Wandelen over het Brabantse Boerenland-

Leuk als je reageert

Jawel, ik geef toestemming mijn gegevens te verwerken conform de privacyverklaring.

SportSport

(€) - Dit blog bevat affiliatelinks. Als jij iets koopt via een affiliatelink, krijgen wij een kleine commissie. Dit kost jou niks extra's.