Home > Een schitterend nieuwjaar

Een schitterend nieuwjaar

Veel Wandelplezier in 2021

Een schitterend nieuwjaar - Veel Wandelplezier in 2021

Wij wensen je een jaar als een alfabet
Met alle letters van A tot Z
Van activiteit en blijheid in coronatijd
Tot zegen, zon en zomertijd.

1 januari 2021 • Persoonlijk

A • Artrose

Tja, de A van Artose, een pijnlijk begin van dit ABC. Ik heb eigenlijk elke dag last van de artrose in mijn knieën. Ik voel mijn knieën tijdens het wandelen, op mijn werk, als ik fiets . . . kortom altijd. Dat klinkt erger dan het is want ik verga niet van de pijn en ik functioneer prima zonder pijnstillers. Maar 'het' is er wel.

Wandelen houdt me fit en op de been

Toch blijf ik volop in beweging en wandel ik graag. Een wandeling tussen de 10 en 15 km lukt prima. Af en toe maak ik een langere tocht, even mijn grenzen opzoeken. Des te blijer ben ik met de wandelingen rond de 15 km zonder noemenswaardige pijntjes.

B • de Bloemetjes Buiten zetten

Wie de bloemetjes buitenzet, is aan het feesten. Zo iemand neemt het ervan door op stap te gaan en daarbij veel te drinken.[ Bron: Onze Taal ]

De impact van de lockdown is groot want we leveren een groot deel van onze vrijheid in. Maar ik voel mezelf een geluksvogel. Ik heb het hele jaar de bloemetjes buiten gezet. Letterlijk en figuurlijk.

Want Corona of niet, wandelen mocht ook al was het vooral dicht bij huis. Lekker op stap gaan, daarbij veel water drinken (de alcohol laat ik achterwege) en genieten van de natuur, de bloemetjes en al wat leeft. Op mijn eigen manier de Bloemetjes Buiten zetten. Wandelen is gewoon een feestje !!

En ook op mijn werk zet ik dagelijks de bloemtjes buiten. Ik mag -gewoon- naar mijn werk. De winkel was tijdens de eerste lockdown gelukkig open en ook nu zijn we deels open. We zetten de bloemetjes buiten en zetten daarmee ook anderen in de bloemetjes. Het leven van een bloemist gaat niet altijd over rozen maar het is wel fijn om aan het werk te zijn.

C • een eigen Camper

Voor John is het een langgekoesterde wens en eindelijk gaat het er dan toch van komen. We gaan een camper kopen. We zijn ons nog aan het oriënteren en hopelijk kunnen we in het voorjaar van 2021 met onze eigen camper op pad. We beginnen met mini-expedities in eigen land, want we hebben nog lang niet alle wandelpaden ontdekt. Ik ben benieuwd of ik er ook in mijn eentje mee op pad ga om zomaar ergens een paar daagjes te wandelen. We hebben er superveel zin in. Enne . . . onze caravan is te koop !!

D • het Dorenweertsepad

Hoog in de Top 10 van leukste wandelingen in 2020 staat het Dorenweertsepad, een klompenpad vol natuur, cultuur en historie. Het was een prachtige route met als letterlijk en figuurlijk hoogtepunt het geweldige uitzicht. Van het boerenland en de uiterwaarden langs water naar slingerende bospaden over de heuvels. Van kasteel naar landgoedpark en dorp. En dat alles met een minimum aan asfalt.

Uitkijkpunt in Doorwerth, genieten van het uitzicht richting de Betuwe

E • Elf (11)

Tja, nummer 11. Ooit mijn rugnummer, mijn geluksgetal, mijn bijgeloof. Ik heb wat met het getal 11.

In 2016 heb ik de categorie 11x in het leven geroepen en in 2020 heb ik deze blogs nieuw leven ingeblazen. Blogs in de categorie 11x komen de 11-de van de maand om 11:11:11 uur online. En dat niet alleen. Bijna elk blog komt om 11 minuten en 11 seconden over het hele uur online. Als lezer merk je daar natuurlijk helemaal niks van, het dient geen enkel nut. En toch . . . die 11 is mij heilig.

F • een Fantastisch 2021

Kort en krachtig: Een FANTASTISCH 2021. Stay Safe. Mooi (wandel)jaar !!

G • Gegarandeerd OnregelmatigGegarandeerd Wandelplezier

Gegarandeerd Onregelmatig maakt de leukste wandelgidsen, althans dat vinden wij. We maken regelmatig reclame voor hun wandelgidsen. En eerlijk is eerlijk, de wandelingen zijn allemaal de moeite waard. Als dat niet het geval zou zijn, zouden we ze niet zo vaak lopen. Nogmaals, wandelen is tenslotte een feestje!!

In 2020 verschenen zeven mooie gidsen met in totaal 96 wandelingen verspreid over het hele land.

1. Wandelen buiten de binnenstad van Zwolle
  2. Wandelen in Groot Amsterdam (€)
  3. Wandelen in het Rijk van Nijmegen (€) • Deze gids verscheen net voor onze vakantie naar Berg en Dal. In 2 weken tijd wandelden wij 6 routes uit deze mooie gids waaronder de Trage Tocht Beek
  4. Wandelen in het Vechtdal
  5. Wandelen in Rijnland
  6. Wandelen in Utrecht (€) • Onze eigen provincie. Uit deze gids wandelden we 5 afwisselende routes. Lekker struinen in het bos of genieten van de weidse polders. En wat wij zo leuk vinden, er is ook een mooie Trage -Polder- Tocht in onze eigen woonplaats.
  7. Zeeuwse Zwerftochten (€)

En de eerste wandelgids voor 2021 is ook al een feit. Op 25 januari verschijnt de gids Wandelen in Twente (€). In deze gids laat routemaakster Truus Wijnen je in 20 rondwandelingen (van 7 tot 12 km) al het moois van Twente zien. Wandelen in Twente staat garant voor een dagje volop genieten in Tukkersland.

H • Hoogtepunt van 2020

Het hoogtepunt van John is het voltooien van het Pieterpad. Op 6 mei 2017 begon hij aan het Pieterpad als voorbereiding op zijn Camino. In etappes wandelde hij van Pieterburen naar de Sint Pietersberg in Maastricht. Van dinsdag 4 aug t/m zondag 9 augustus wandelde hij de laatste 6 etappes van het Pieterpad. Ik haalde hem op in Maastricht en samen wandelden we naar de ENCI Groeve op de Sint Pietersberg, het eindpunt van het Pieterpad.

Bestemming bereikt - Uitkijkpunt op de Sint Pietersberg bij de ENCI-Groeve

I • Instagram

Volg je ons al op Instagram? Tijdens het wandelen maak ik veel (te veel) foto's. Gewoon omdat het kan en omdat ik het leuk vind. Een klein deel van de foto's komt op Insta en dit zijn de foto's met de meeste likes en reacties. Oftewel, mijn BestNine van 2020.

Wandelen in kinderdijk - 119 likes Trage Tocht Den Bosch - Moerputten - 115 likes Trage Tocht Oudewater - 100 likes Schaap met dreadlocks op de Trage Tocht Driebruggen - 99 likes Wandelen op de grens van twee waarden - 97 likes John vertrekt vanuit Wansum voor de laatste etappes van het Pieterpad - 97 likes Wandelen op de grens van twee waarden - 94 likes Dikke boom op de Trage Tocht Quatre Bras - 90 likes Rood met witte stippen - Trage Tocht Quatre Bras - 90 likes
BestNine van 2020 op Instagram

J • John ❤

John, mijn wandelmaatje, die echt niet altijd met me mee gaat. Hij gaat net zo lief alleen op stap en dat is maar goed ook. Zijn wandeltempo ligt vele malen hoger. Daar komt nog bij dat ik veel (teveel) foto's maak en ook daar moet hij op wachten. Kortom, hij is meer tijd kwijt met wachten dan met wandelen.

Trage Tocht Malden Mr. Pieter Gerbrand van Tienhovenroute - De Kampina Sint Pietersberg Maastricht Trage Tocht Beek-Ubbergen (Heerlijkheid Beek)
John loopt (ver) voor mij uit . . .

K • de Kilometerstand

John wandelde in 2020 549 km verdeeld over 31 wandelingen. Een gemiddelde van 17,7 km per wandeling. Dit is minder dan vorig jaar. Best logisch, die 200 kilometer van de Vierdaagse zitten er niet bij. Dat scheelt ook een hoop oefenkilometers vooraf. Dit brengt zijn totaalstand op 6751 wandelkilometers (per 29-12-2020).

In 2020 wandelde ik (Mirjam) 548 km verdeeld over 40 wandelingen. Gemiddeld liep ik 13,4 km per wandeling. Ruim 100 km meer dan vorig jaar. De gemiddelde afstand per wandeling is wel iets korter. Ik ben er happy mee. Een wandeling tussen de 10 en 15 km is voor mijn knieën nog prima te doen. Mijn totaalstand komt hiermee op 6175 km (per 29-12-2020).

L • Leukste wandeling van 2020

Het is moeilijk om de leukste wandeling van 2020 te kiezen en dat is een goed teken. We hebben vele leuke en mooie wandelingen gemaakt. Uiteindelijk kies is voor de Trage Tocht Beek uit de wandelgids Wandelen in het Rijk van Nijmegen (€).

Op onze eerste vakantiedag in Berg en Dal ging ik alleen op stap. Vanuit de caravan stapte ik zo het bos en en 400 meter later liep ik al op de route. Vanaf de allereerste kilometer had ik het vakantiegevoel te pakken. Ik wandelde berg op en berg af en het koste me weinig moeite. Tjonge, jonge, wat heb ik lopen genieten. De vakantie kon niet meer stuk en alleen daarom al is de Trage Tocht Beek mijn leukste route.

Trage Tocht Beek - Blik op het dal van Palland

M • Meest gelezen blogs in 2020

Net zoals vorige jaren is ons bericht over het Kromme Rijnpad het meest gelezen blog van 2020. Op de voet gevolgd door 't Schaddenpad. Ook de praktische informatie over de Walk of Wisdom is onverminderd populair en dat terwijl ik de WoW al meer dan 4 jaar geleden wandelde. Het valt mij op dat het blog met mijn favoriete wandelmuziek hoog genoteerd staat, die zag ik niet aankomen.

In de Top 5 van blogs uit 2020 staan maar liefst 3 klompenpaden. Blijkbaar wordt er veel gezocht naar klompenpaden op Google en Pinterest.

N • Nederrijkswald

De N is van Nederrijkswald, onze favoriete camping in Berg en Dal, een boerencamping van hoog niveau. We komen er al jaren tijdens de Vierdaagse en alles is altijd tot in de puntjes geregeld. Het is een rustige en gemoedelijke boerencamping met gastvrije eigenaren en niet te vergeten Bert, de goedlachse rechterhand tijdens het hoogseizoen. Mooie, ruime plekken met tegels voor de voortent. Geweldig sanitair (met muziek) dat ook in de drukste week van het jaar (vierdaagseweek) keurig schoon is.

Afgelopen zomervakantie (2020), zonder Vierdaagse zijn we gewoon naar de camping geweest en bleven we er 2 hele weken. We hebben ons prima vermaakt en hebben veel meer gezien van de omgeving dan in de voorgaande 10 jaar tijdens de vierdaagse.

Ons uitzicht op camping Nederrijkswald. Je wandelt of fietst zo het bos in.

Recreatieboerderij Nederrijkswald ligt zo'n 250 meter van de Zevenheuvelenweg tussen Groesbeek en Berg en Dal. De omgeving is bosrijk en heuvelachtig. Vanaf onze caravan liepen we zo het bos in (fietsen kan trouwens ook). Wij vinden de camping de ideale uitvalsbasis voor een stevige wandeling. Wandelmogelijkheden in overvloed, we zijn er nog niet uitgewandeld. En Vierdaagse of niet, ons plekje voor 2021 is al besproken.

O • Onsie

Een Onsie is een Selfie van ons tweetjes. We maken best vaak een onsie maar meestel zijn ze het aankijken niet waard. Ik heb toch nog 4 leuke(re) in ons archief van 2020 gevonden.

Wij Wandelen De voeten uit Malden . . . Vrolijke foto, helaas niet helemaal scherp Zonnig Selfie van ons
Dit zijn wij . . . Wij Wandelen

P • Plaatsen waar wij zijn geweest

Ik heb de gewoonte om van elk plaatsnaambord waar ik langs wandel een foto te maken. Uiteraard zijn wij in veel meer plaatsen geweest maar midden in het bos staan nauwelijks plaatsnaamborden.

Trage Tocht Beek-UbbergenBerg en Dal - Trage Tocht Beek-UbbergenTrage Tocht DriebruggenEven een klein stukje in Duitsland - Trage Tocht Beek-UbbergenErichem - Wijnwandeling BurenHekendorp - Trage Tocht OudewaterHeveadorp - Dorenweertsepad (klompenpad)WijnWandeling GroesbeekLopik - Rondje in eigen omgeving (geen blog over geschreven)Maarn - Trage Tocht Quatre BrasWijnWandeling MaastrichtMook - Trage Tocht Plasmolen - MookTrage Tocht NeerijnenNijmegen - Trage Tocht Beek-UbbergenNijmegen - Trage Tocht MaldenTrage Tocht OoijOosterbeek - RosandepadTrage Tocht Beek-UbbergenVelp - Trolleypad ArnhemVlist - Wandelen op de grens van twee waardenWaardenburg - Trage Tocht NeerijnenTrage Tocht WellerlooiWoerden - Wandelen over het Graveslootpad
Een klein deel van de plaatsen waar wij zijn geweest in 2020

Q • tijd voor een Quote

Quitters never win and Winners never quit !! [ Vince Lombardi Jr. ]

R • Rondje om de kerk

Het rondje wandelen om de kerk werd in het coronajaar heel actueel. Onnodig en niet noodzakelijk reizen werd afgeraden, dus waar ga je dan wandelen. Juist, een rondje om de kerk, een corona-proof wandeling in eigen omgeving. Wandelen dicht bij huis is beslist geen straf want ik heb in de Lopikerwaard nieuwe paden ontdekt waarvan ik niet wist dat je er kon wandelen. Dat zouden we vaker moeten doen.

Koeien, Water en Weiland, een vertouwd beeld in de Lopikerwaard

S • Stadswandeling langs de leukste Street Art

Ik ben een grote liefhebber (geworden) van Street Art. En juist in de stad vind je veel Street Art. Niet altijd op de mooiste plekjes, veelal achteraf op (oude) industrieterreinen. Het maakt mij niet uit, ik vind het gaaf. John vind het overigens maar zozo en laat mij met alle liefde alleen op zoek gaan naar Street Art. De Street Art route die ik in september door Den Haag maakte was supergaaf, vol kleurrijke kunst met een grote K. Ook in 2021 staan er Street Art stadswandelingen op mijn to-walk lijstje.

- Street Art in Den Haag - Canadese actrice Ellen Page. Artiest(en): Collin van der Sluijs en SuperA

T • onze Trage Tochten van 2020

t-r-a-g-e- - - - -
t-o-c-h-t-e-n

Wandelingen om de tijd voor te nemen. Wij zijn gek van Trage Tochten. In 2020 liepen we maar liefst 17 Trage Tochten en stuk voor stuk zijn het mooie routes. De Trage Tocht Plasmolen is één van onze favorieten.

Wist je trouwens dat er meer dan 500 Trage Tochten zijn, verspreid over heel Nederland? We kunnen dus nog wel even vooruit. Welke Trage Tocht moeten we in 2021 beslist eens wandelen ??

Het eerste stuk van de Trage Tocht Plasmolen loopt door het bos langs de Helbeek, een idyllisch kabbelend beekje met kraakhelder water uit de Helkuil

U • Uitdagingen in 2021

Mijn uitdaging voor 2020 was om in elke provinciehoofdstad een wandeling te maken. Lijkt niet zo heel moeilijk, toch heb ik slechts in 4 provinciehoofdsteden steden gewandeld. Corona gooide roet in het eten. Ik wil (nog steeds) niet onnodig reizen en zeker niet met het OV. Kortom, deze uitdaging krijgt een vervolg in 2021.

Wandel Fit Het Nieuwe Jaar In Challenge

Een andere leuke uitdaging is de Wandel Fit Het Nieuwe Jaar In Challenge (€) van De Wandeltrainer (€). Een laagdrempelige challenge van 1 t/m 14 januari om het nieuwe jaar gezond van start te gaan. Ik krijg 14 dagen wandeltips en oefeningen voor een gezonde kickstart van 2021. Deelnemen is gratis en je maakt kans op leuke prijzen. Ik ben benieuwd !!

V • Vierdaagse

We zijn snel klaar met de Vierdaagse, die ging simpelweg niet door. Of er in 2021 een Vierdaagse is weet nog geen mens. We gaan het beleven en anders maken we gewoon weer onze eigen alternatieve vierdaagse.

W • Wij Wandelen in 2021

Wij Wandelen, ons blog groeit nog steeds. De bezoekersaantallen zijn enorm gestegen en dat vinden wij natuurlijk hartstikke gaaf. In 2020 heb ik 47 blogs geschreven en er is 39 keer gereageerd op een blogpost. En ook daar ligt een uitdaging, meer reacties om onze blogposts

Eén van de dingen die ik voor volgens jaar van plan ben ik om vaker en regelmatiger te bloggen. Eens kijken of ik dagelijks een blog kan maken van de -Wandel Fit Het Nieuwe Jaar In Challenge-. Volgens mij is dat een grotere uitdaging dan de challenge zelf ;-).

Op naar de 500 !!

Dit NieuwjaarsABC is het 395-ste bericht op Wij Wandelen. Een kwestie van dagen en ons 400-ste bericht is een feit. Een aantal waar we trots op zijn.

X • X X X

Met de X weten we nikX . . .

Y • You'll never walk alone 🕩

De hit van Gerry and the Pacemakers uit 1963. Een nummer dat altijd actueel blijft, ook nu in de coronatijd. Op 20 maart 2020 om 08.45 uur draaiden meer dan 180 radiozenders in meer dan 30 landen tegelijk deze radioklassieker. De actie was een initiatief van 3FM-dj Sander Hoogendoorn en was bedoeld om mensen te verenigen tijdens de coronapandemie. Hold your head up high!

Walk on, Walk on
With hope in your hearts
And You`ll never walk alone
You'll never Walk Alone . . .

Z • het Zoutpad

Een van mijn goede voornemens is om wat vaker een boek te lezen. Het zoutpad (€) van Raynor Winn ligt inmiddels op mijn nachtkastje.

Een waargebeurd verhaal over een wandeltocht van 1000 kilometer over het eeuwenoude South West Coastal Path. Ik ben benieuwd, stiekem droom ik ervan ooit zelf zo'n tocht te lopen. Weg van alles en iedereen . . . Misschien eerst maar eens alleen op pad met de camper ?!

Hoe was jouw wandeljaar 2020? Wat is jouw grootste uitdaging voor 2021? Wij zijn benieuwd en lezen het graag in een reactie op dit bog.

Meer wandelplezier

« Vorig bericht

Trage Tocht Utrecht Noorderpark
-Gagelbos en Ruigenhoek-

Volgend bericht »

Rondje Benschop
-Wandel Fit Het Nieuwe Jaar In Challenge-

Leuk als je reageert

Jawel, ik geef toestemming mijn gegevens te verwerken conform de privacyverklaring.

(€) - Dit blog bevat affiliatelinks. Als jij iets koopt via een affiliatelink, krijgen wij een kleine commissie. Dit kost jou niks extra's.