Mr. Pieter van Tienhoven Route

Topwandeling - Boxtel - Brabant

Home > Mr. Pieter van Tienhoven Route

Mr. Pieter van Tienhoven Route - Topwandeling - Boxtel - Brabant

Daar liggen ze dan, 4 enorme zwerfkeien, boven op een zandheuvel aan de rand van de Zandbergsvennen, met een grandioos uitzicht over de Kampina. Samen vormen ze het grafmonument van Mr. Pieter Gerbrand van Tienhoven. Vogelen Piet, zoals zijn bijnaam luidt, was een fervent natuurbeschermer en naar hem is deze wandeling door natuurgebied de Kampina genoemd.

31 mei 2020 • Noord-Brabant Boswandeling

De Kampina, Wandelen in het hart van Brabant

Hemelvaartsdag belooft een supermooie dag te worden. Al vroeg gaan we op pad richting Boxtel voor de Mr. Pieter van Tienhoven-route. De wandeling van zo'n 16 kilometer leidt ons door natuurgebied de Kampina in het hart van Brabant.

De Kampina is een gevarieerd natuurgebied met bos, heide en beekdalen. Het gebied ligt tussen Boxtel en Oisterwijk en is onderdeel van Nationaal Landschap Het Groene Woud. Kronkelige graspaadjes, uitgestrekte heidevelden, stille vennetjes, loof- en naaldbossen en stromende beekjes wisselen elkaar af.

We vertrekken vroeg om de drukte voor te zijn. Het is nog rustig als we bij het parkeerterrein van Natuurmonumenten aankomen. We starten bij het Verzetslaantje. Vandaar wandelen we gelijk langs het Verzetsmonument, een eerbetoon aan de Boxtelse verzetsmensen. Het monument stelt een fietsende verzetsstrijder met melkbus voor met daar achter een boom.

Het verzetsmonument -Alles is tevergeefs als we vergeten-

Het eerste stuk van de route loopt door het bos over het Mari Klijnpad. We worden er belaagd door talrijke muggen of dazen en we hebben moeite om ze van ons af te houden. Al snel voel ik de eerste jeukende bulten op mijn armen en benen. Daar hebben we even geen rekening mee gehouden. Het ongemak is slechts tijdelijk.

Grafmonument van Mr. Pieter Gerbrand van Tienhoven, één van de oprichters van Natuurmonumenten

Mr. Pieter Gerbrand van Tienhoven

We stappen stevig door en al snel zijn we bij het grafmonument van Pieter van Tienhoven. Hij heeft zich als voorzitter van Natuurmonumenten altijd ingespannen voor het behoud van de Kampina en voor de natuurbescherming in het algemeen. Zijn as is uitgestrooid op de Kampina op de plek waar nu 4 zwerfkeien liggen. Hij vond dit één van de mooiste plekjes van Nederland. Nou, mooi is het zeker, daar is geen woord van gelogen.

In 1917 werd de Kampina overgedragen aan Natuurmonumenten. Daarmee was de heide gered en het plan om er een productiebos van te maken van de baan. Nu, ruim een eeuw later, genieten wij nog steeds van al het moois. Mr. Pieter van Tienhoven had een vooruitziende blik wat betreft de natuur in ons land.

We vervolgen de route over slingerende paadjes langs de Zandbergsvennen en passeren een schaapskudde. Doordeweeks trekt de schaapsherder met de schapen en zijn honden over de heide. In het weekend graast de kudde op een plek afgezet met netten.

De Mr. P. van Tienhovenroute is een topwandeling
Schapen begrazen de Kampinase Heide

Het Kogelvangersven

Dan komen we bij het Kogelvangersven. Kikkers geven ons een luid kwaakconcert. We zien ze niet, maar horen ze des te beter. In een ver verleden oefende de gendarmerie hier haar schietkunsten, door over het ven in de zandwallen te schieten. Klinkt als een mooi verhaal.

Na een mooi rondje langs het Kogelvangersven volgen de Huisvennen. Dit zijn een aantal grotere en kleinere vennen die met elkaar in verbinding staan. Vroeger werd er turf gestoken om de huizen te verwarmen en zo zijn de Huisvennen ontstaan.

We komen bij een uitzichtheuveltje met een wandelbankje.  Een superplek om even stil te genieten en iets te eten en drinken. Wouw !! We zijn nog geen 4 kilometer onderweg en onze dag kan nu al niet meer stuk.

Het Meeuwenven

Na de Huisvennen volgen het Meeuwenven, het Flesven, Ganzenven en Lelieven. We wandelen in de luwte van het bos met een grote boog om de vennen heen.

Superwandeling door het bos

Op het tweede deel van de route laten we de bossen en vennen (tijdelijk) achter ons. We struinen door het hoge gras langs de akkervelden en de Kleine Aa of Smalwater. Het pad slingert met het kabbelende beekje mee. Alweer een mooi stuk om te wandelen. Weg van de gebaande paden, weg van de bewoonde wereld die toch echt niet ver weg is.

Met de graspadgarantie zit het wel goed !!

In buurtschap De Roond passeren we een kapelletje, toegewijd aan de Heilige Anna. We steken er twee kaarsjes op voor alles wat goed is. Wat een leuk klein kapelletje. Er zijn regelmatig eucharistievieringen in de kleine kapel zoals op 26 juli, feestdag van Moeder Anna. Het bankje voor de kapel is een prima plek voor een tweede (korte) rustpauze.

Kaarsje opsteken in de Kapel van de Heilige Moeder Anna

Wandelen langs de Beerze

Langs de oevers van de Beerze volgen we de beek ruim 3 kilometer. Het lijkt lang 3 kilometer maar het verveelt geen moment. De Beerze is een beek die dwars door de Kampina stroomt. Buiten de Kampina is de Beerze rechtgetrokken voor de landbouw. Maar Pieter van Tienhoven liet de kronkelige Beerze ongemoeid waardoor het beekje nu rustig door de Kampina meandert en zijn natuurlijke loop heeft behouden.

Wij wandelen langs de Beerze
De Beerze is een kabbelend beekje dwars door de Kampina

Huize Kampina

Waar de Beerze rustig verder stroomt buigt het wandelpad weg van de Beerze. We mogen niet verder langs de beek. Over de Melaniedreef komen we bij Huize Kampina, een opvallend witte boerderij midden in het bos. Begin van de vorige eeuw kocht de vader van Mr. P van Tienhoven deze boerderij en in 1924 kocht Natuurmonumenten het huis met de bijbehorende heidegronden. In 1944 verwoestten de Duitsers het huis en in 1947 is het herbouwd. Jarenlang is het huis gebruikt als boswachterswoning. Nu is het huis in het bezit van particulieren met de grond in erfpacht. Een supermooi plekje midden in het bos.

Het Kerkpad

Net voorbij Huize Kampina begint het Kerkpad. Eeuwenlang liepen de bewoners van de landbouwenclave Balsvoort elke zondag over dit pad naar de kerk in Boxtel. Alweer zo’n mooi pad tussen de bomen. We worden gewaarschuwd voor grote grazers. Grote hopen zijn de stille getuigen van hun aanwezigheid. Maar (gelukkig) komen we ze niet tegen en zien we ze ook niet.

Wij wandelen over het Kerkpad naar Boxtel

Nog een laatste stukje op de grens van bos en boerenland en dan zijn we terug bij de parkeerplaats. Het staat er inmiddels helemaal vol. Auto’s rijden af en aan en dat gaat gepaard met de nodige stofwolken. Onder een dikke laag stof staat de auto op ons te wachten. Zo hadden we de auto niet achtergelaten. Als wij zelf net zo onder het stof zitten . . . ?!?!

Wandelen op de grens van bos en boerenland

Puur natuur en volop genieten!

De Mr. Pieter van Tienhovenroute is een allemachtig prachtige wandelroute door natuurgebied de Kampina. Je komt er geen horeca tegen maar dat hebben we niet gemist. Er zijn voldoende mooie plekjes om even te zitten. De routebeschrijving is helemaal in orde.

De leukste foto's van de Mr. Pieter van Tienhovenroute

Wandelen in het bos over het Mari KlijnpadHet ZandbergsevenEén van de vele vennen in het gebiedGewoon mooi zo'n omgevallen boomHet KogelvangersvenJohn heeft meer aandacht voor mijn telefoon ;-)Even poserenJohn heeft er schik inPaarden in het veldKapel van de Heilige Moeder AnnaWandelen langs de BeerzeWe wandelen bijna 3 km langs de BeerzeYou'll never walk alone . . .Zoek de kikker ?!?!De Beerze kabbelt dwars door de KampinaLinks het Kerkpad. Enne . . . weer die telefoon . . . hihihi . . .De route komt uit de gids - Wandelen in het hart van BrabantEven poseren bij het eind van het KerkpadWandelen op de rand ban bos en boerenlandDe route van de Mr. Pieter van Tienhoven route
Wandelen door natuurgebied de Kampina

Wat ons betreft een 5-sterren wandeling, een op en top aanrader. Wat is jouw favoriete wandeling in de Kampina ??

ALLES OP EEN RIJTJE

Wandeling (route)
Datum wandeling
donderdag 21 mei 2020 (Hemelvaartsdag)
Afstand
16 km
Kenmerken
Zandpadgarantie
Onverhard: 98% (Verhard: 2%)
Start- & eindpunt
  Parkeerplaats Kampina, De Roond/Huisvennen, 5281 SH Boxtel
Parkeren
Gratis parkeren bij startlocatie
Bereikbaarheid
Vanaf station Boxtel heb je een korte aanlooproute en begin je bij punt 3 van de routebeschrijving.
Horeca
Er is geen horeca onderweg
Media
Honden
Alleen aangelijnd
Schapen, Paarden, Runderen (de runderen dit keer niet tegengekomen maar ze zijn er wel)
Uit de wandelgids
Wandelgids Wandelen in het hart van Brabant
Wandelauteur Charles Aerssens leidt ons aan de hand van 13 wandelingen door het hart van Brabant. Je doorkruist bossen, velden en purperen hei. Alles waarover de Havenzangers zongen is in het echt nog mooier en leuker dan in het lied.