Wandelen in Zuid-Limburg rondom Sint Geertruid

Home > Wandelen in Zuid-Limburg rondom Sint Geertruid

Wandelen in Zuid-Limburg rondom Sint Geertruid -

Wij zijn neergestreken in Zuid-Limburg voor de Heuvelland 4Daagse, die morgen begint. Om te wennen aan het heuvellandschap wandelden we gisteren vanaf de camping een rondje Sint Geertruid.

8 augustus 2018 • Limburg Boswandeling

Het is wederom een super warme zomerdag met temperaturen rond 36℃. Echt een dag om niks te doen en op de camping te hangen. Daar hebben wij geen zin in en ondanks de zinderende hitte gaan we een stukje wandelen. We gaan op stap zonder routebeschrijving en wandelen onze neus achterna. We nemen een voorproefje op de Heuvelland 4daagse.

Landgoed Moerslag

De camping van Landgoed Moerslag ligt op het hoogste punt van het gehucht Moerslag met geweldig uitzicht op het Eijsderbosch, vanaf de camping ongeveer 10 minuten wandelen.

We kamperen op Camping Landgoed Moerslag in Sint Geertruid

Vanuit Moerslag volgen we de weg richting Sint Geertruid en duiken de eerste de beste mogelijkheid het bos in. Het Eijsderbos is een hellingbos. Het bospad loopt steil omhoog, een behoorlijke uitdaging. Ik vind het pittig, dat belooft nog wat voor de Heuvelland 4Daagse, zoals de naam al zegt, door de Limburgse heuvels.

Behoorlijk stukje klimmen als we het bos in duiken

Ik loop met de stokken van John, deze zijn verstelbaar in lengte. Een goede gelegenheid om uit te proberen of het wat is om met stokken te lopen. Ik heb er geen ervaring mee en ik hoop dat het goed bevalt zodat ik mijn knieën ontlast in de heuvels.

Een afwisselend heuvellandschap

We wandelen afwisselend door het bos, langs graanvelden en fruitboomgaarden. In deze streek vind je nog vele hoogstamboomgaarden. In het bos wandelen we heerlijk in de schaduw, langs de akkers en weilanden lopen we vol in de zon. Je ziet de hitte op de velden en we voelen de zon branden op onze rug.

Het is stil en heerlijk rustig, we komen bijna niemand tegen. We horen af en toe iets kruipen in het bos en ik zie een muisje hard weglopen als wij te dicht bij komen.

Wandelen in de zinderende hitte

Omdat we onze neus achterna lopen, hebben we geen idee waar we zijn. Ongemerkt komen we in het Savelsbos. Als we het bos uit wandelen, dwalen we tussen de velden en zien we een kertoren dichterbij komen. We zijn in Eckelrade, slechts 1 kilometer vanaf Sint Geertruid. Over leuke landweggetjes komen we terug bij het eerste bospad. Nu gaan we niet omhoog maar steil naar beneden. De stokken komen mij goed van pas, ik kan mezelf tegenhouden met de stokken en dat ontlast mijn knieën. Ik ga ze vaker gebruiken deze week.

Veldkruisen en Maria kapelletjes

Wij vinden het opvallend hoeveel veldkruisen en Maria-kapelletjes we tegenkomen. Deze monumenten getuigen van een rijke religieuze traditie in Limburg, die op veel plaatsen nog in ere wordt gehouden.

Grote Mariakapel in Moerslag

We hebben een lekker rondje gewandeld van bijna 10 kilometer. Ondanks de hitte zijn we blij dat we op stap zijn gegaan. We hebben een mooi rondje rondom Sint Geertruid gewandeld en dat zonder routebeschrijving. Dat smaakt naar meer . . .

De Heuvelland 4Daagse

Wij zijn speciaal naar Zuid-Limbrug gekomen voor de Heuvelland 4Daagse in Berg en Terblijt, die morgen begint. Vier dagen wandelen door het Zuid-Limburgse heuvellandschap. Wij hebben er zin in. John wandelt vier dagen 28 kilometer en ik wandel vier dagen 21 kilometer. Vandaag hebben we ons startbewijs opgehaald.

Morgenochtend rond de klok van 7:00 uur gaan we op stap. Vanaf het feestterrein rondom Café-zaal ‘t Vöske vertrekken we elke dag een andere richting uit. Wij wandelen niet samen. De routes zijn allemaal verschillend, zo ook de routes van 21 en 28 kilometer. We gaan allebei een andere kant op. De route van John gaat van Berg en Terblijt naar Margraten en Euverem. De 21 kilometer gaat richting Blankenberg en Eckelrade. We komen elkaar onderweg niet tegen. Na elke 7 kilometer wandelen is er een rustpunt op de route.

Wij zijn benieuwd en hebben er veel zin in. We gaan ervaren hoe deze 4Daagse is. Deze is niet te vergelijken met Nijmegen, alleen al vanwege vanwege het landschap. Wij proberen jullie elke avond op de hoogte te houden met een wandelverslag, beloven doen we het niet

ALLES OP EEN RIJTJE

Meer wandelplezier

« Vorig bericht

Stadswandeling Rotterdam
-Met rondvaart door de haven-