100% Genieten - Winterwandeling in de Lopikerwaard

Wandelen in een WinterWonderland

Home > 100% Genieten - Winterwandeling in de Lopikerwaard

100% Genieten - Winterwandeling in de Lopikerwaard - Wandelen in een WinterWonderland

Hebben jullie ook zo genoten van het prachtige winterweer de afgelopen week? Wij in ieder geval wel. Wat is het landschap toch mooi onder een witte deken van sneeuw. Dicht bij huis hebben we een heerlijke winterwandeling gemaakt. 100% genieten van sneeuw, zon en natuurijs.

16 februari 2021 • Utrecht

Sneeuw en ijs, ik heb er een haat-liefde verhouding mee. Het is net zo mooi als dat het lastig is. Onderweg naar het werk en op het werk hebben we er meer last dan gemak van. Maar eindelijk, na een drukke werkweek kan ik op zondag dan toch genieten van het mooie van sneeuw en ijs. Het kriebelt al een paar dagen om te gaan schaatsen.

We gaan schaatsen . . .

Evengoed heb ik mijn twijfels. Ga ik schaatsen of kies ik voor een veilige(re) wandeling. Voor mijn knieën is wandelen een beter idee. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus ga ik schaatsen, yes!! Schoonzus Jolanda trekt me over de streep. Vanwege de verwachte dooi in de middag vertrekken we al vroeg naar het ijs. Daar aangekomen is het gezellig druk en zoeken we een plekje om onze schaatsen aan te trekken.

En dan gaat het mis. Het lukt me niet om mijn schaats aan te trekken, de binnenschoen zit niet goed. Ik doe de schoen iets verder open en dan scheurt de schoen van mijn schaats kapot. De middelste clip kan niet dicht, maar de schoen heb ik aan. Dan volgt de 2-de schoen. Die breekt helemaal kapot, die kan ik niet meer aan. Oeps, dat gaat ‘m dus niet worden.

Kapotte schaatsen, dus dan ga ik lekker wandelen

Dat zag ik niet aankomen, 2 kapotte schaatsen. Ze zijn blijkbaar ver over de houdbaarheidsdatum en dus klikorijp. Omdat Jolanda niet in haar eentje wil schaatsen gaan we onverrichter zake weer terug naar huis.

Wandelen in een witte wereld

Ik besluit gelijk om te gaan wandelen, het is nog hartstikke vroeg en het is ook om te wandelen prachtig weer. John is met één van zijn beste kameraden aan de wandel, ergens bij Polsbroekerdam. Op goed geluk ga ik dezelfde kant op, misschien kom ik hen wel tegen.

Op het Benedeneindsepad (Klompenpad)

Ik start bij het opstappunt van het Benedeneindsepad bij Abrona. Vandaar wandel ik het weiland in richting de uitkijktoren op de kaai. Enkele honderden meters voor mij, zie ik 2 mensen wandelen en eentje heeft een rode rugzak op. Dat moet John zijn. Ik bel hem op en jawel, bij de uitkijktoren wachten de mannen op mij. Ik zet er even stevig de pas in. Vanaf de uitkijktoren wandelen we met z’n drieën verder.

We wagen ons even op het ijs maar na enkele meters merken we al dat het ijs te glad is op onze wandelschoenen. Snel gaan we het ijs af en stappen we gewoon over het Benedeneindsepad richting de Dam. Het is er gezellig druk met koek en zopie en muziek. Wandelen of schaatsen, ik geniet van het speciale sfeertje op het ijs.

De bomen staan onder water (ijs) in Natuurgebied Willeskop

De Twee Provinciëntocht

De Twee Provinciëntocht is een oer-Hollandse schaatstoertocht vanuit vanuit Polsbroekerdam naar Haastrecht en over de Vlist weer terug naar Polsbroek en de Dam. In februari 2012 kon de Twee Provinciëntocht  voor de laatste keer geschaatst worden. Zeker weten doe ik het niet, maar het kan haast niet anders of ik heb de tocht toen ook geschaatst. Nu wil ik een groot deel van deze schaatstocht wandelen. Dat is goed te doen want langs alle sloten kun je prima wandelen over de naastgelegen houtkades (ook als er geen ijs ligt).

We wandelen langs het ijs over de Noordzijdsekade

Over de Noordzijdsekade wandelen we langs de Benschopper Molenvliet richting Polsbroek. De mannen voelen er niks voor om helemaal naar Polsbroek wandelen en halverwege volgen ze hun eigen pad. Aan de overkant van het ijs gaan ze verder en even later zie ik ze het weiland in lopen.

Bertus en John wandelen aan de overkant

Ik ga door en blijf naast het ijs wandelen. Zowel links als rechts van mij wordt druk geschaatst. Iedereen heeft plezier, mensen genieten van zon en ijs. Ik kom meerdere wandelaars tegen en ook een enkele mountainbiker waagt zich door de sneeuw.

Veel schaatsplezier met hier een hindernis op de ijsbaan

Aan het eind van de kade kom ik bij een kruispunt van sloten en wandelpaden. Als schaatser had ik een hekel aan al die bruggetjes, als wandelaar ben ik er bij mee. Ik kan kiezen welke kant ik op wil. Omdat ik Haastrecht te ver vind (ik moet immers ook weer terug) ga ik linksaf over de Schutterskade naar Polsbroek.

Klunen in Polsbroek

In Polsbroek moet je als schaatser van de Twee Provinciëntocht altijd klunen en ook nu komen klunende schaatsers mij tegemoet lopen op hun schaatsen. Hé, die ken ik. Wat leuk, Jolanda heeft toch nog liefhebbers gevonden om samen met haar te schaatsen. Wel toevallig dat ik hen tegen kom. We kletsen even en vervolgen ieder ons eigen weg.

Schaatsende familie in Polsbroek

Ik steek de Slangeweg over en laat Polsbroek achter me. Over een soort van dijkje wandel ik langs de Grote Kerkvliet. Ik mis er de beschutting van de bomen. Links en recht van mij liggen kilometers weiland, gescheiden door slootjes en vaarten. Zo’n 4 kilometer verderop zie ik de watertoren bij de Damweg aan de horizon. Dat is mijn doel, daar wil ik heen en ik hoef alleen het pad maar te volgen. Het is er heerlijk rustig en ik voel me ver weg van de bewoonde wereld.

De Grote Kerkvliet is een echt grensgeval. Ik wandel er op de grens van Lopik, Vlist en Polsbroek en op de grens van de Lopiker- en Krimpenerwaard maar ook op de grens van Utrecht en Zuid-Holland.

Wandelen langs De Lansing

De zon laat het ondertussen een beetje afweten. Het is een beetje bewolkt en gelijk een stuk koeler. Er waait een stevig windje uit het zuiden, het weer verandert snel. Ik denk dat het net boven het vriespunt is. Goed gemutst wandel ik verder.

Ik kom wederom bij een kruispunt van brede sloten. Dit keer zijn er geen bruggetjes over het water. Het wandelpad buigt naar links, de Achterkade op. Links van mij ligt de Lansing, een brede sloot die doorloopt tot voorbij Benschop.

De zon breekt door !!

Als ik halverwege de Achterkade ben, breekt de zon weer door. Dat is fijn want alles ziet er anders uit als de zon schijnt. Bij het Kerkepad ga rechtdoor. Vroeger wandelden de katholieken uit Polsbroek over het Kerkepad naar de Sint Jacobuskerk in Cabauw.

Goed gemutst wandel ik op de Achterkade met achter mij het Kerkepad

Ik heb er inmiddels zo’n 15 km op zitten en dat voel ik aan mijn knieën. Ik heb alleen onverhard gewandeld over toch wel ongelijke kades die af en toe glad zijn van de opgevroren sneeuw. Bij het Kerkepad kan ik linksaf gaan over het half verharde fietspad. Ik ben eigenwijs en doe het niet. Om het schaatsgevoel vast te houden blijf ik de route de Twee Provinciëntocht volgen.

Gevaarlijk groot wak

Het ijs op de Lansing is niet best. Veel hobbelige en slechte plekken met hier en daar een groot wak. Schaatsers ploeteren over het ijs en moeten af en toe klunen voor hun eigen veiligheid. Vanaf de kade vind ik het een mooi gezicht.

De Zuidzijdsekade met links De Lansing

Bij de watertoren laat ik de Twee Provinciëntocht voor wat het is. Het eind van de schaatsroute is in zicht, nog zo’n 500 meter te gaan. Om bij mijn auto te komen heb ik nog 3 km te gaan en daarom ga ik rechtdoor over de Zuidzijdsekade. Na anderhalve kilometer over de kade volgt nog een laatste stuk door een wit weiland vol molshopen. Langzaam komt de bewoonde wereld dichterbij.

Wandelen in een WinterWonderland

Wandelen over besneeuwde paden in de Lopikerwaard
Walking in a WinterWonderland
Volop schaatsplezier op het ijs
IJsbaan en wandelpad (rechts) richting Polsbroek
Klunende familie in Polsbroek
Schapen aan de overkant
De Grote Kerkvliet
Klunen langs een wak
Winterse taferelen in de Lopikerwaard

Wat was het lekker om buiten bezig te zijn en ongemerkt heb ik ruim 18 km gewandeld. Ik heb alleen maar mensen gezien die plezier hadden. Het voelt een beetje als de laatste dag van de wintersportvakantie en je de volgende dag naar huis moet. Schaatsen of wandelen, het was een dag met een gouden randje.

Routekaart wandeling in de Lopikerwaard

18 km
Kenmerken
Zandpadgarantie
Onverhard: 99% (Verhard: 1%)
Start- & eindpunt
  Parkeerterrein Abrona, Benedeneind Noordzijde 408, 3405 CD Benschop
Parkeren
Gratis parkeren bij startlocatie
Horeca
Er is geen horeca op deze route
Media
Honden
Alleen aangelijnd

Meer wandelplezier

« Vorig bericht

11x - Ik ga wandelen en ik neem mee
-Wat er in mijn rugzak zit-

Volgend bericht »

11 Facebookgroepen over wandelen
-Laat je inspireren-

Leuk als je reageert

Jawel, ik geef toestemming mijn gegevens te verwerken conform de privacyverklaring.