Verrassende wandeling rondom Epen

Geuldal, Diependal en Terziet

Home > Verrassende wandeling rondom Epen

Verrassende wandeling rondom Epen - Geuldal, Diependal en Terziet

Als we ergens op een camping staan zijn maken we het liefst een wandeling direct vanuit onze camper. Op de website van Wandelgids Zuid-Limburg vind ik een allemachtig prachtige wandelroute rondom het dorpje Epen die langs de camping loopt. Over de heuvels wandelen we van het Geuldal naar het Diependal. Hoe mooi een wandeling kan zijn . . .

16 mei 2022 • Limburg

Na de Trage Tocht Epen van gister stappen we op de fiets voor een toeristisch rondje in de omgeving. Ik heb er zin in want sinds een paar dagen heb ik een e-bike. Waar kan ik mijn nieuwe aanwinst beter testen dan in Zuid-Limburg? Eerlijk is eerlijk, zonder e-bike fiets ik echt niet voor mijn plezier door het heuvelland. John maakt het niet uit, hij prakkeseert er niet over om een e-bike te kopen.

We starten voortvarend. Een makkie op mijn e-bike. Al snel vind John het minder leuk. Waar ik eenvoudig doorfiets moet hij afstappen omdat het net iets te steil is. Zo zijn we het niet gewend en al na een half uurtje zijn we het erover eens, dit gaat ‘m niet worden samen. Snel fietsen we terug naar de camping.

Wandelschoenen aan, rugzak om en wandelen maar !!

Wandelen in Epen

De rondwandeling vanuit Epen komt uit de online Wandelgids Zuid-Limburg. Thuis had ik al gezien dat deze route door buurtschap Terziet en langs de camping loopt. We starten ergens halverwege de route.

Ave Maria, Gratia Plena - Moeder Maria, bid voor ons

Vlakbij de camping lopen we langs een kleine Mariakapel en we steken er een kaarsje op. We passeren ook nu weer een aantal kapelletjes en de nodige veld- en wegkruisen.

Alpenweide in Epen

Kuttingen en het Elzevoetpad

Dan volgt een pittige klim door een groene (alpen)weide richting buurtschap Kuttingen. Kuttingen heeft een beschermd dorpsgezicht vanwege de monumentale vakwerkhuizen die er staan.

Vakwerkhuis in Kuttingen

Vakwerkboerderijen (vakwerkhuizen) zijn witte huizen met een houten raamwerk. Het skelet is gemaakt van hout, stenen, stro en leem. Tot 1850 was het de wijze waarop men huizen bouwde in het Heuvelland. Bakstenen waren destijds onbetaalbaar en hout en leem waren er in overvloed.

Kuttingen zelf is niet meer dan een doodlopende weg met 10 of 11 huizen en ongeveer 25 inwoners. Je woont er een beetje aan het einde van Nederland. Enkele honderden meters verder ligt België.

Waar de weg ophoudt begint het Elzevoetpad. We passeren de nodige stegelkes en dalen op ons gemak af naar het Geuldal. Wat een mooi paadje.

Limburgs Stegelke (draaihekje)
Op en top genieten op het Elzevoetpad

We verbazen ons over de hoge bomen vol met maretakken (Mistletoe). De Maretak is een groenblijvende halfparasiet die de boom waarin hij groeit nodig heeft om te overleven. Je herkent de maretak aan de grote groene bollen hoog in de bomen. Het lijken net vogelnesten.

De Maretak, Mistletoe of Vogellijm groeit hoog in de bomen

Struinen langs de Geul

De Geul stroomt al slingerend door het dal. Wij volgen het Tergrachtervoetpad langs het water. Wat een fantastisch mooi struinpad. Dit deel van de route is gewoon vlak en makkelijk te lopen.

Wandelen langs de Geul

Over de Geul, wist je dat . . .

1. de Geul is een zijrivier van de Maas
  2. de Geul is zo’n 58 km lang, waarvan 35 km in Nederland
  3. het totale verval is ongeveer 250 meter
  4. de Geul is de snelst stromende rivier van Nederland
  5. De Geul heeft 130 zijbeken zoals de Terzietenbeek, Tergrachtenbeek en de Fröschebron
  6. de Geul komt via het Belgische dorpje Sippenaeken bij Cottessen Nederland binnen

De Heimansgroeve

We passeren een bruggetje en aan de andere kant van de Geul wandelen we richting Epen. We passeren de Heimansgroeve, een voormalige steengroeve. De groeve is niet meer in gebruik. Ooit werd er in een kleine groeve gesteente gewonnen voor het verharden van wegen en bouwen van huizen.

Geologisch monument de Heimansgroeve

Het graspad langs de Geul is onverminderd mooi. We zijn er niet de enigen, het is er gezellig druk met wandelaars zonder dat het te druk is. Zelfs een paar fietsers wagen zich over het graspad.

We stappen een paar keer over en door een klein waterstroompje zoals de Lousbergbeek en de Belleterbeek. Het zijn beekjes die uitkomen in de Geul.

John
Mirjam
Even een fotomomentje ;-)

We laten de Geul achter ons en over een stukje verharde weg lopen we verder. We passeren Hoeve Vernelsberg, ooit een van de grootste hoeven van Epen. Er volgt een fraai wandelpad langs de Volmolen.

De Volmolen in Epen

De Epener volmolen doet momenteel dienst als graanmolen. Vroeger werd de molen gebruikt voor het ‘vollen’ van geweven stoffen tot een sterk laken.

IJs bij de Wingbergerhoeve

Bij de Wingbergerhoeve kunnen we de verleiding niet weerstaan. Het is dé ijskraam van het Heuvelland, daar moet je geweest zijn. Een lange rij en wachttijden van 20 minuten of meer zijn geen uitzondering. De rij valt mee en op het terras genieten we van een lekker ijsje.

We eten (natuurlijk) een ijsje bij de Wingbergerhoeve

We klimmen omhoog naar Epen. Wij zijn ongeveer halverwege de route als we over holle wegen het dorp binnen wandelen. Ruim 500 meter verderop laten we het dorp alweer achter ons.

Eeuwenoude holle weg in Epen

We wandelen in de richting van het Onderste bos. Dit deel van de route liepen we gister ook, alleen vanaf de andere kant. Een mooi pad tussen heggen en weilanden. In het weiland staat een reiger stokstijf. Hij heeft zo te zien een prooi in het vizier en wij wachten totdat hij toeslaat. Het duurt ons te lang, de reiger heeft aanzienlijk meer geduld dan wij.

Grassprieten in paniek

Het ruikt er lekker naar vers gemaaid gras. Het is de geur van grassprietjes die in paniek zijn. Het gemaaide gras is beschadigd en daarom produceert het beschermende Green Leaf Volatiles (GLV). Een soort van angstzweet. Deze stofjes beschermen het gras tegen schadelijke insecten. Wij ruiken het als de lekkere geur van vers gemaaid gras. Ook vogels ruiken van verre het gemaaide gras en zij komen er op af om een muis of mol te verschalken.

Eenmaal boven volgen we de Krijtrotsweg, een onverhard pad op de rand van bos en boerenpand. We passeren er de Krijtrots van Heimans (Epener kalkrots), een geologisch monument. Wij zien er niets bijzonders aan en dat zegt waarschijnlijk meer over ons dan over de groeve. Het mooie uitzicht over de velden vinden we vele malen interesanter.

Prachtig vergezicht over de velden

Wandelen door Diependal (of all places)

De afdaling naar buurtschap Diependal is super en voor mijn knieën een uitdaging. Gelukkig heb ik een wandelstok bij me. John loopt voor mij uit en aan de rand van het gehucht wacht hij op een bankje op mij.

De afdaling naar buurtschap Diependal is geweldig mooi

Ook Diependal is een beschermd dorpsgezicht met 15 huizen en boerderijen. Het ligt in een dal aan de voet van het Onderste Bos. We maken er een klein ommetje en volgen een mooi pad omlaag en omhoog langs de Fröschebron, een vriendelijk kabbelend beekje. Een uitdagend stuk over grind en grote keien en een steil trappetje. Ik ben blij met m'n wandelstok, die geeft precies genoeg ondersteuning.

Beschermd dorpsgezicht in buurtschap Diependal

Over een prachtige landweg klimmen we naar het Bovenste bos. De lucht betrekt en boven de heuvel zien we de regen. We houden het niet droog, gelukkig blijft het bij een paar spetters.

In de verte zien we onze KampeerKoets staan op de camping.

Daar staat onze KampeerKoets
Op weg naar het Bovenste bos
Laatste stukje terug naar de camping

We wandelen een kort stukje door het Bovenste bos. Het bos ligt op zo'n 200 tot 240 meter boven NAP en vandaar hebben we ook nu weer een mooi uitzicht over het glooiende landschap. Nog een laatste afdaling en dan zijn we terug bij de camping.

De leukste foto's van onze wandeling rondom Epen

Vakwerkhuis in KuttingenAfdaling naar het Geuldal over het ElzevoetpadUitzicht over de heuvels met in de verte het gehucht CamerigVakwerkhuis in EpenOmhoog richting het Onderste bosBoomkruisKrijtrots van Heimans of de Epener kalkrotsAllemachtig prachtig uitzicht over de veldenWij Wandelen in Zuid-LimburgDiependalHeerlijk wandelpad, een uitdaging voor mijn knieën !?!?Struinpad langs de FröschebronEr hangt regen in de luchtEen laatste keer genieten van het uitzichtDe route van onze verrassende wandeling rondom Epen
Genieten van het spectaculaire heuvelland

Op en top genieten in het Limburgs Heuvelland

Wat een leuke dag, wat een plezier. De wandeling rondom Epen heeft ons verrast. Wat een prachtige route, onze complimenten aan de routemakers. De routebeschrijving is foutloos. Wandelen langs de mooiste plekjes in de omgeving: fraaie vakwerkhuizen, talrijke veld- en wegkruisen, eeuwenoude holle wegen en groene alpenweides.

Zuid-Limburg, wij zijn er voorlopig nog niet uitgewandeld.

Wij wandelden deze route op vrijdag 29 april, een behoorlijk sombere dag. Een dag later wandelden we sommige delen van deze route nogmaals, nu met een lekker zonnetje. De foto's van beide dagen zijn door elkaar gebruikt voor dit blog.

ALLES OP EEN RIJTJE

Wandeling (route)
Datum wandeling
vrijdag 29 april 2022
Afstand
11 km
Kenmerken
Zandpadgarantie
Onverhard: 75% (Verhard: 25%)
Start- & eindpunt
Honden
Alleen aangelijnd

T!PStarten met wandelen
Wil jij lekker bewegen, lekker naar buiten en lekker uitwaaien? Ontdek dan de (online) wandeltrainingen (€) en gratis wandeltips van gecertificeerd wandeltrainer Wanda Catsman. Of download het gratis e-boek -Starten met Wandelen (€)- voor praktische wandeltips.

Meer wandelplezier

« Vorig bericht

Trage Tocht Epen
-Wandelen op zijn mooist door Limburgs Heuvelland-

Volgend bericht »

't Olde Baôtenroute
-Wandelen over het Achterhoekse boerenland-

Leuk als je reageert

Jawel, ik geef toestemming mijn gegevens te verwerken conform de privacyverklaring.

Trainen voor grote wandeltochten met de Wandeltrainer