Home > Moderne architectuur aan 't IJ

Moderne architectuur aan 't IJ Stadswandeling Amsterdam

Moderne architectuur aan 't IJ - Stadswandeling Amsterdam

Wat wandelen, moderne architectuur, Amsterdam en tulpen met elkaar gemeen hebben op de derde zaterdag van januari? Heel simpel. Amsterdam daar gebeurt het. Tijdens een stadswandeling maak ik er een b(l)oeiende dag van . . .

Tulpen uit Amsterdam

De derde zaterdag van januari is het Nationale Tulpendag. In een speciale pluktuin op de Dam mag iedereen gratis tulpen plukken. Twee jaar geleden combineerde ik een wandeling langs Teksten in de stad met een bezoekje aan de Dam. Dat vond ik zo leuk dat ik ook nu een stadwandeling combineer met tulpen uit Amsterdam.

Amsterdam acht keer anders

Ik kies voor een stadswandeling van 8 kilometer met de moderne architectuur aan ’t IJ in de hoofdrol. De route komt uit de wandelgids Amsterdam acht keer anders (€). Het is alweer de vierde wandeling uit deze gids die ik maak, ik ben fan !!

De route loopt grotendeels door het Oostelijk havengebied. Ooit was het er een drukte van belang met de vele havens. In de jaren 70 van de vorige eeuw raakte het havengebied in verval en veel gebouwen werden gekraakt en/of gesloopt. Nu het een grote woonwijk met bijzondere architectuur. De woondichtheid is er groot, er staan maar liefst honderd woningen per hectare voor ruim 17.000 inwoners. Ik ben benieuwd.

Ik start bij Station Muiderpoort en vandaar wandel ik naar het officiële startpunt bij het Rietlandpark. Een wandelingetje van zo’n anderhalve kilometer. Daar sta ik gelijk voor het eerste grote wooncomplex met de naam Hoop Liefde en Fortuin. Ooit stonden er 3 molens op deze plek met dezelfde namen.

Bijzondere architectuur, Gebouw Hoop Liefde en Fortuin
Bijzondere architectuur, Gebouw Hoop Liefde en Fortuin

Het Borneo-eiland

De route vervolgt over het Borneo-eiland, een schiereiland tussen het Spoorwegbassin en de Entrepothaven. Ik wandel over de Borneokade met aan de linkerkant een lange rij dezelfde nieuwbouwhuizen. Rechts liggen woonboten in het water en aan de overkant staan de tot appartement verbouwde pakhuizen op de Zeeburgerkade. Ik wandel langs de woonboten, dat vind ik het leukst om te zien. Elke woonboot is anders, ieder maakt er zijn eigen plekje van. Bij de huizen ontbreekt de afwisseling, mede omdat de huizen geen (voor)tuin hebben. Wel mooi om te zien hoe de bewoners met het parkeerprobleem omgaan en via een vernuftige liftconstructie toch 2 auto’s kunnen parkeren op n plek.

Op avontuur in Amsterdam. Ik wandel op de Borneokade met op de achtergrond de verbouwde pakhuizen
Op avontuur in Amsterdam. Ik wandel op de Borneokade met op de achtergrond de verbouwde pakhuizen

Gebouw Pacman is het volgende architectuuricoon van de wandeling. Mega gebouwen als Pacman zijn nodig om de woondichtheid van 100 woningen per hectare te halen. Het kan me niet bekoren, groot, grauw en troosteloos. Dat kan ook komen door het weer, dat is net zo grauw en troosteloos met hier en daar (met nadruk op hier) een bui.

De Scheepstimmermanstraat

Dan kom ik in de Scheepstimmermanstraat. Een bijzondere straat met opvallende huizen. De eigenaars konden naar eigen ontwerp een huis bouwen. Elk huis is anders, ondanks dat ze allemaal even hoog, diep en breed zijn. Een gevel van roestplaten, hout, glas of kunststof, je ziet het allemaal in deze straat.

Er staat een boom in het huis . . .
Er staat een boom in het huis . . .

Het huis met de boom

Het gekst is het huis met de boom. Op zich niet heel bijzonder, ware het niet dat de boom in het huis staat. De boom heeft veel bekijks. Het is volgens mij het enige groen in de straat. De huizen hebben geen van allen een voor- of achtertuin want aan de achterkant grenzen ze direct aan het water. Een optimaal gebruik van de beschikbare vierkante meters, dat dan weer wel.

De Pythonbrug

De opvallend rode Pythonbrug verbindt het Borneo-eiland met schiereiland Sporenburg. Ik vind het een gave brug, een knap staaltje werk. De brug golft als het ware over het water en vanaf de Pythonburg heb je mooi uitzicht over de wijk en het water. Enne, de brug is best hoog.

De Pythonbrug
De Pythonbrug

Hoogbouw en laagbouw wisselen elkaar af. Woontoren de Steltloper is hoog en slank. Gebouw The Whale (de Walvis) is groot en log. Daartussen staan de rijtjeshuizen, soms rug aan rug. De afwisseling is groot. Er is opvallend weinig groen in de wijken, water des te meer.

The Whale - De Walvis
The Whale - De Walvis

Het KNSM-eiland

Het KNSM-eiland is een schiereiland in het IJ. Vroeger meerden de vracht- en passagiersschepen van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij hier af, vandaar de naam van het eiland. De KNSM was ooit de grootste rederij van Amsterdam en de bedrijfspanden stonden over het hele eiland.

Wooncomplex Piraeus met op de achtergrond de grijze flat Skydome
Wooncomplex Piraeus met op de achtergrond de grijze flat Skydome

Nu wisselen oude en nieuwe gebouwen elkaar af op het KNSM-eiland. De architectonische hoogtepunten volgen elkaar in hoog tempo op.

Woonblok Piraeus is om een negentiende-eeuws havengebouw heen gebouwd. Het voormalige kantinegebouw van de KNSM bevat hippe en onbetaalbare appartementen. Gebouw Barcelona dankt zijn naam aan de lijndienst van de KNSM met de Catalaanse hoofdstad en het toegangshek van het Barcelonaplein is opvallend. De ‘filosofenflats’ zijn genoemd naar de vroegere vrachtschepen van de KNSM, die op hun naam dankten aan de oude Grieken. Skydome, oftewel de zwarte weduwe telt 22 verdiepingen en torent hoog boven alles uit. Loods 6 werd door de KNSM als overslag- en douaneloods gebouwd. Later werd het de aankomst- en vertrekhal voor eersteklas reizigers. Nu is het een verzamelgebouw voor de creatieve bedrijven, expositieruimtes en bijzondere woonwinkels.

Gebouw Barcelona aan het Barcelonaplein
Gebouw Barcelona aan het Barcelonaplein
Bijzonder hekwerk bij gebouw Barcelona
Bijzonder hekwerk bij gebouw Barcelona

Er staan voornamelijk grote wooncomplexen op het KNSM-eiland, bijna woonfabrieken. Ik heb geen rijtjeshuis, laat staan een vrijstaand huis gezien. Aan de kade aan de Ertshaven liggen woonboten. Het is er opvallend rustig in de wijk op deze zaterdag, bijna verlaten. Het is duidelijk geen toeristische hotspot. Hooguit een enkele architectuurwandelaar bezoekt het gebied.

Java eiland

Ook het Java-eiland is een schiereiland in het IJ. Aanvankelijk was het eiland een golfbreker voor de Oostelijke Handelskade, net als het KNSM-eiland. In de jaren 90 werd alle bebouwing gesloopt. Alleen het gebouw van de Samenwerkende Havenbedrijven (SHB) is blijven staan. Nu is het een trendy woonwijk met een eigen grachtengordel.

Vier kleine grachten verdelen het langgerekte Java-eiland in vijf eilandjes met elk een eigen binnentuin. Kleine bootjes dobberen in het kabbelende water van de grachtjes.

Nieuwerwetse grachtenpanden op het Java-eiland
Nieuwerwetse grachtenpanden op het Java-eiland

Aan beide zijden van de grachtjes staan dezelfde moderne woningen, zij het in een andere volgorde. De gevels zijn bijzonder en geen enkele gevel is hetzelfde. Nergens staan twee dezelfde panden naast elkaar. Een rechttoe-rechtaan pand staat naast een huis met een golvende gevel. Een betonnen gevel staat in schril contrast met de glazen gevel ernaast. Panden van grijs beton, zwart baksteen, wit gepleisterd, rood steen of groen koper, het kan er allemaal.

Ik vind de nieuwerwetse grachtenpanden er best aardig uit zien maar de sfeer van de grachtengordel ontbreekt. Dat komt denk ik omdat elk beetje groen ontbreekt langs de grachtjes. Ik mis iets gezelligs maar dat is slechts de mening van een echte dorpeling die af ten toe een uitstapje naar de stad maakt.

Via de Jan Schaeferbrug verlaat ik het Java-eiland. Over de Veemkade en de Piet Hienkade wandel ik langs de laatste gebouwen. Het Muziekgebouw aan ’t IJ en het BIM huis zijn het meest opvallend.

Blik op 't IJ - Amsterdam
Blik op 't IJ - Amsterdam

Nog een laatste stukje wandel ik langs het IJ en dan ben ik bij het einde van de route. Ik laat het moderne Amsterdam achter me en dompel me onder in het historische en toeristische centrum van de stad.

Nationale Tulpendag op de Dam

In de stad is het superdruk en ik kan over de hoofden lopen. Overal lopen de toeristen me voor de voeten. Mijn wandeltempo ligt aanzienlijk hoger dan het slentertempo van de gemiddelde toerist. Maar ik mag niet klagen, ik ben nu ook als toerist in de stad.

Hoe dichter ik bij de Dam kom, des te meer mensen er met grote bossen tulpen lopen. Zij hebben hun tulpen al geplukt. Het ziet er hartstikke vrolijk uit ondanks het regenachtige weer. Ik hou het niet droog, helaas.

Het is een regenachtige Tulpendag in Amsterdam, de aftrap van het tulpenseizoen
Het is een regenachtige Tulpendag in Amsterdam, de aftrap van het tulpenseizoen

Eenmaal op de Dam zie ik al snel dat de rij voor de tulpenpluktuin lang is. Net als in de Efteling zijn er dranghekken opgesteld waar de wachtenden zig-zag doorheen slenteren. Er is een wachttijd van meer dan een uur. Oeps . . . ?!?!

Ik maak eerst een rondje om de pluktuin heen en al snel heb ik de eerste tulpen gescoord. Omdat ik tijd genoeg heb ga ik toch in de rij staan voor de pluktuin. De tulpen zijn immers gratis ;-). In mijn eentje is het makkelijk om een stuk van de rij over te slaan. Het valt mee, ik heb slechts 40 minuten in de rij gestaan, helaas wel in de stromende regen.

Tulpen uit Amsterdam
Tulpen uit Amsterdam

Bij de ingang krijg ik een papieren zak waar ongeveer 20 tulpen in passen want meer tulpen mag je niet plukken. Het is leuk in de pluktuin, tulpen te kust en te keur in alle kleuren. Ik pluk de tulpen met de bollen er nog aan en al snel heb ik mijn 20 tulpen geplukt, stiekem zelfs een paar meer. De tulpen die ik daarna nog pluk geef ik aan de mensen langs de hekken. Zij zijn niet in de pluktuin en zijn blij met de tulpen die ik hen geef. Zij blij, ik blij, iedereen blij.

Onze T!P
Met de I amsterdam City Card krijg je gratis entree tot de belangrijkste Amsterdamse musea & attracties, ontdek Amsterdam vanaf het water met een gratis rondvaart en maak onbeperkt gebruik van het OV in Amsterdam (bus, tram & metro).

Ik verlaat de pluktuin en stop de tulpen in mijn rugzak en dat past allemaal maar net. De bloembollen nemen veel ruimte in beslag maar juist omdat de bloembollen nog aan de bloem zitten blijven de tulpen wel vers tot ik thuis ben. Zo heeft elk nadeel toch een voordeel.

Ik ben van plan om in Amsterdam te blijven en aansluitend de route van het Amsterdam Light festival te lopen. Maar de twijfel slaat toe. Het is pas 15:00 uur en nog lang niet donker. Bovendien regent het onophoudelijk en ik heb het koud gekregen. Even buiten op een bankje mensen kijken is er niet bij. Ik ga naar huis want het is mooi geweest. Ik heb een superleuke dag gehad.

De leukste foto's

Waar eens drie molens met de namen Hoop Liefde en Fortuin stonden, staat nu een enorm woongebouw. Het gebouw ligt aan het Rietlandpark in het Oostelijk Havengebied.Het Spoorwegbassin is een haven in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam.Aan de Scheepstimmermanstraat mochten bewoners een huis naar eigen smaak laten neerzetten en er zelf een architect voor uitzoeken. Het levert 60 verschillende gevels op.De Pythonbrug is best hoog . . .Gebouw Barcelona aan de overkantWoontoren de Steltloper, met achttien verdiepingen staat voor meer dan de helft in het water van het IJ, het resterende deel rust met grote betonnen kolommen, de stelten, op het schiereiland.De Walvis - The Whale-Het voormalige kantinegebouw van de KNSM voor de havenarbeiders op het KNSM-eiland. Nu zijn het appartementen.Deze appartementengebouwen zijn genoemd naar de vroegere vrachtboten van de KNSM; Diogenes, Archimedes, Pericles en Socrates.Kunstwerk Amphitrite op de hoek van KNSM laan en het AzartpleinHet voormalige administratiekantoor van de Samenwerkende Haven Bedrijven. Kortweg: het SHB-gebouw op Java-eiland.Pakhuizen aan de Oostelijke Handelskade.En van de nieuwbouwgrachtjes op het Java-eiland met de sfeer van de Amsterdamse grachten.De Jan Schaeferbrug (Amsterdams brugnummer: 2000) in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam ligt over de IJhaven en verbindt de Piet Heinkade met het Java-eiland.Blik op het IJVrolijke fietsenHet is een regenachtige Tulpendag in Amsterdam, de aftrap van het tulpenseizoen.Blij ei want ik ga tulpen plukken in de pluktuin . . . Gratis natuurlijk . . .De route van mijn stadswandeling door Amsterdam langs moderne architectuur aan 't IJ
Een impressie: Stadswandeling Amsterdam: Moderne architectuur aan 't IJ

Wandelen buiten de toeristische paden van de stad

De wandeling is niet bijzonder mooi maar wel b(l)oeiend. Even heel iets anders. Het is een originele thema-route die mij alweer een andere kant van Amsterdam laat zien. Zonder de routebeschrijving zou ik een soortgelijke wandeling niet snel maken. Nu doe ik het wel en dan blijkt het gewoon leuk te zijn. Je kunt de routebeschrijving downloaden van de wandelzoekpagina.nl maar je mist dan wel de achtergrondinformatie uit de wandelgids. Juist dat maakt de wandeling interessant.

En de tulpen . . . die staan al een hele week mooi te zijn in huis.

Alles op een rijtje

Wandeling (route)
Datum wandeling
zaterdag 18 januari 2020
Afstand
13 km
Kenmerken
Startpunt
Amsterdam Muiderpoort of tramhalte Rietlandpark, Fred Petterbaan, Amsterdam
Eindpunt
Amsterdam CS
Horeca
In overvloed
Media
Honden
Toegestaan
Uit de wandelgids
Amsterdam acht keer anders (€ 16,95) (€)
** Aff - Wandelgids static/wandelgidsen/klein/amsterdam-acht-keer-anders.jpg
Voor wie Amsterdam al wat beter kent en de stad eens op een andere manier wil bekijken is deze wandelgids een absolute aanrader. Met deze originele gids wandel je langs onvermoede plekken, monumenten en uitzichten.
Moderne architectuur aan 't IJ | Stadswandeling Amsterdam | 8 km | Oostelijk havengebied, KNSM-eiland, Java-eiland

Delen = Vermenigvuldigen:

Wandeltips Amsterdam

« Vorig bericht

WijnWandeling Buren

Reageren op dit bericht is niet meer mogelijk.

(€) - Dit blog bevat affiliatelinks. Als jij iets koopt via een affiliatelink, krijgen wij een kleine commissie. Dit kost jou niks extra's.