Het Rosandepad

Wandelen langs oorlogsherinneringen in Oosterbeek

Home > Het Rosandepad

Het Rosandepad - Wandelen langs oorlogsherinneringen in Oosterbeek

Het Rosandepad rondom Oosterbeek is één van de mooiste klompenpaden. De wandeling van 14 kilometer loopt door een afwisselend landschap met bos, weilanden, uiterwaarden en landgoederen. Een mooi klompenpad met bijzondere plekken, de Hemelse berg, de Airborne begraafplaats, kamelen in de polder en een groene bedstee.

12 juli 2020 • Klompenpaden Gelderland

Onverwachts hebben we allebei een vrije vrijdag en dus gaan we samen aan de wandel. We kiezen voor klompenpad het Rosandepad in Oosterbeek. De start van het klompenpad is bij het Airborne Museum Hartenstein maar wij beginnen bij het station van Oosterbeek. We lopen de route met de klok mee en de eerste markering is snel gevonden.

Arnhem Oosterbeek War Cemetery

Al snel zijn we bij de militaire Airborne begraafplaats in Oosterbeek. Daar wandelen we niet zomaar langs, we nemen de tijd om op ons gemak rond te kijken. We vinden het indrukwekkend en mooi om te zien.

Op het Britse ereveld liggen meer 1750 geallieerde militairen begraven. De meesten van hen zijn gesneuveld tijdens de Slag om Arnhem, een onderdeel van Operatie Market Garden in september 1944.

Ereveld van de Airborne begraafplaats met achteraan The Cross of Sacrifice
Graf van een onbekende soldaat

De militairen waren veelal jonge knullen, soms nog geen 20 jaar oud. Onvoorstelbaar!! Het valt ons ook op dat er veel onbekende soldaten, zonder naam begraven liggen.

Landgoederen Lichtenbeek en Boschveld

Onder de indruk lopen we verder en vervolgen het Rosandepad over de Landgoederen Lichtenbeek en Boschveld. Het pad langs de glooiende akkers is vals plat. We wandelen in een echt coulisselandschap met mooie doorkijkjes en boomrijke (beuken)lanen.

Vals plat tussen de velden
Verscholen in het in het landgoedbos staat een romantisch theekoepeltje

Landgoed Mariëndaal

Al vanzelf komen we bij de historische buitenplaats Mariëndaal. We kijken uit over de lager geleden weilanden en we verbazen ons over de hoogteverschillen. Wat een mooi uitzicht. Er volgt een pittige afdaling. Net als bij het skiën ga ik slalommend naar beneden om mijn knieën te ontlasten.

'Alpenweide' op landgoed Mariëndaal

De Groene Bedstee

Halverwege slaan we linksaf en wandelen we door de Groene Bedstee. Deze een tunnel van echte beukenbomen is aangelegd in 1865. In de beukentunnel wandelden de welgestelde dames van het landgoed uit de zon, want een blanke huid was destijds het schoonheidsideaal van de elite. Tja, tijden veranderen . . .

We vermoeden dat de rijke dames niet heel sportief waren, want de tunnel is zo’n 400 meter lang. Kan me niet voorstellen dat zij de hele dag op en neer bleven lopen om kilometers te maken.

Aan de buitenkant is de tunnel mooi groen. In de tunnel zelf is het best donker en komt er weinig daglicht. Daarom groeit er geen blad. De kale en grillige takken zien er mysterieus uit.

We vervolgen de route over het landgoed langs de kabbelende Slijpbeek met diverse watervalletjes. We passeren het spoor en wandelen langs de wijngaarden van Wijngoed Mariëndaal. Tijdens mijn wandeling over het Trolleypad wandelde ik aan de andere kant van de wijngaard. Even later steken we de Utrechtseweg over en daar krijgen we een ander landschap voorgeschoteld.

Landgoederen en bos maken plaats voor akkerland, weiland en water. Tussen de graanvelden door wandelen we naar de Rosandepolder. Langs het spoor volgen we de klompenpadbordjes. Dat is toch wel fijn wandelen hoor, lekker makkelijk de bordjes volgen. We hoeven nergens te zoeken naar de juiste route, het Rosandepad is uitstekend gemarkeerd.

Kamelen in de Rosandepolder

Over een pad met aan beide zijden enorme berenklauwen (gaaf !!) komen we bij een weiland met kamelen. Jawel, echte kamelen, gewoon in het weiland. Geen woestijn te bekennen, het moet niet gekker worden.

Kamelen op het Rosandepad in Oosterbeek
De spoorbrug bij Oosterbeek komt dichterbij

Over heerlijke struinpaden wandelen we verder. We volgen grotendeels de loop van de Slijpbeek, die ergens uitmondt in de Nederrijn (in de volksmond de Rijn). De spoorlijn Arnhem Nijmegen loopt dwars door de Rosandepolder. Bij de spoorbrug over de Rijn passeren we het spoor. Tijdens de Slag om Arnhem speelde de brug een grote rol. Terwijl de Britten over de brug stormden, bliezen de Duitsers de spoorbrug de lucht in.

We volgen het pad door de uiterwaarden van de Rijn en wandelen over een camping. Op het terras kun je iets drinken, maar het ziet er niet heel uitnodigend uit. We gaan door en uiteindelijk komen we uit bij de Oude Kerk in Oosterbeek. De Oude Kerk van Oosterbeek is één van de oudste kerken van Nederland. Het kerkje ligt er vredig bij. Dat is wel eens anders geweest. Bij de Slag om Arnhem was ook de Oude Kerk een belangrijke plek waarbij de kerk zwaar beschadigd werd.

Bij het kerkje staat een Airborne monument voor de gesneuvelde militairen met de tekst Not one shall be forgotten. Op een bankje bij de kerk nemen we een korte pauze. We kijken uit over de Rosandepolder waar we zojuist vandaan komen.

Not one shall be forgotten

Landgoed de Oorsprong op de Hemelse berg

Na de Oude Kerk volgt het Kerkpad. Het brengt ons op de Hemelse Berg, alleen de naam al. We maken eerst een rondje door het park rondom de vijvers van de Gielenbeek. Landgoed de Oorsprong is een groot parkbos met beekjes, watervalletjes en slingerende bospaden.

De Gielenbeek op Landgoed Hemelseberg

De volgende beek op ons pad is de Oorsprongbeek. De beek stroomt met een verval van 35 meter naar de Rijn. In de Oorsprongbeek liggen diverse stuwtjes, vijvers en watervallen uit de 19-de eeuw. Het grothuisje is de meest bijzondere waterval.

Wandelen door het grothuisje

In het grothuisje kun je onder de Oorsprongbeek doorlopen en door de waterval naar buiten kijken. Altijd leuk voor een fotomomentje. Het grothuisje is een replica. Het oorspronkelijke huisje was gebouwd van misbaksels uit de steenfabriek in de Rosandepolder.

Grothuisje met waterval
Spelen met water blijft leuk !!

Ongemerkt klimmen we omhoog. Op het hoogste punt komen we bij een gedenknaald, opgedragen aan echtpaar Kneppelhout. Vanaf het hoogste punt dalen af over de Bergen op Zoomse Allee. Best een vreemde straatnaam in Oosterbeek.

Afdalen op de Bergen op Zoomse Allee

Villa Hartenstein

We komen uit in Park Hartensteyn. Het komt mij bekend voor want we zijn er eerder geweest. Elk jaar op de eerste zaterdag in september start hier de Airborne Wandeltocht (dit jaar niet ivm Corona), de grootste eendaagse herdenkingswandeltocht ter wereld.

Villa Hartenstein was wederom een memorabele plek tijdens de oorlog. In en om Hartenstein vonden hevige gevechten plaats en sneuvelden vele militairen. Het voormalige hotel was in september 1944 bij de Slag om Arnhem het hoofdkwartier van de 1e Britse Luchtlandingsdivisie. Sinds 1978 is Villa Hartenstein in gebruik als Airborne Museum.

Villa Hartenstein (achterkant)

Het museum toont hoe de Slag om Arnhem verlopen is. We bezoeken het museum niet. In het park rondom de villa wandelen we langs meerdere monumenten en legervoertuigen.

Officieel start het Rosandepad bij Villa Hartenstein. Vandaar is het anderhalve kilometer terug naar het station door het centrum van Oosterbeek. Bij de plaatselijke ijssalon tracteren we onszelf op een lekker ijsje. De laatste meters door de bebouwde kom zijn niet de mooiste maar ook niet echt vervelend.

De leukste foto's van het Rosandepad

De Airborne Begraafplaats is een militaire begraafplaats aan de Van Limburg Stirumweg in Oosterbeek.Eén van de vele onbekende soldatenTerugblik op de indrukwekkende begraafplaatsAirborne Monument in Oosterbeek-It's me . . .Genieten van het uitzicht op Landgoed MariëndaalPittige afdaling voor mijn knieënDe Groene BedsteeDe Groene Bedstee aan de binnenkant, ook wel de groene berceau genoemdDe Groene Bedstee aan de buitenkantWij wandelen door het bos van Landgoed Mariëndaal-Deze zonnebloem moest gewoon op de foto !!Gave en grote berenklauw !!De spoorbrug van Oosterbeek-Fraai struinpad door de uiterwaardenMooi silhouetWatverval bij het grothuisjeEven door de waterval heen kijkenKlimmen naar het hoogste punt van de Hemelse BergGedenknaald op de Hemelse BergBeeldje van een parachutist in de tuin van Villa HartensteinDe route van het Rosandepad (klompenpad)
Het Rosandepad in beeld

Het Rosandepad heeft ons verrast. Een heerlijk afwisselend klompenpad met bos, weilanden, kamelen, uiterwaarden en landgoederen. Daarnaast is er ruime aandacht voor de Tweede Wereldoorlog. Geschiedenisles op locatie, ik kan het steeds meer waarderen. Het Rosandepad is een aanrader!!

ALLES OP EEN RIJTJE

Wandeling (route)
Datum wandeling
vrijdag 3 juli 2020
Afstand
14 km
Kenmerken
Zandpadgarantie
Onverhard: 75% (Verhard: 25%)
Start- & eindpunt
  Station Oosterbeek, Nico Bovenweg 4, 6861BT Oosterbeek
Parkeren
Gratis parkeren bij startlocatie
Bereikbaarheid
Oosterbeek is zowel per bus als per trein prima bereikbaar
Horeca
Ruime keuze aan horeca in Oosterbeek tussen Villa Hartenstein en het station. Onderweg bij camping Oosterbeeks Rijnoever.
Media
Honden
Nee

Meer wandelplezier

« Vorig bericht

Dorenweertsepad
-Klompenpad vol natuur, cultuur en historie-

Volgend bericht »

Trage Tocht Beek
-Wandelen in het Rijk van Nijmegen-

Leuk als je reageert

Jawel, ik geef toestemming mijn gegevens te verwerken conform de privacyverklaring.